Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ensidigt om skolan

Annons

Skolan är ett ständigt aktuellt ämne där alla har erfarenheter av och åsikter om. Som lärare och lärarutbildare i över 40 år och fortfarande verksam ute på skolor i olika uppdrag slås jag av hur ensidig och negativ bilden av skolan framställs.

Det senaste som har framställts som den enda och viktiga sanningen om skolan är Pisa-undersökningen där Sverige kommer långt ned på listan. Det är allvarligt och skall naturligtvis tas på allvar.

Men det kan inte vara hela sanningen om den svenska skolan. Det finns kunskaper som kan mätas och kunskaper som inte kan mätas. Detsamma gäller betygssättning där en begränsad del av kunskap kan ringas in och sammanfattas i en siffra eller bokstav. Jag tyckte själv som lärare att min betygssättning många gånger kändes begränsad och att detta inte skulle ge rättvisa åt eleven eftersom betyget var det enda eleven kunde visa upp som ett resultat från skolan.

Betyg blir tyvärr många gånger betraktat som betyg på personen och det var därför man tog bort betyg i lägre åldrar en gång i tiden eftersom man då inte kan skilja på person och prestation.

Som mångårig lärare både i grundskola, gymnasium och högskola har min utgångspunkt för lärandet varit att få elever motiverade, stärka sitt självförtroende och ha en framtidstro. Detta måste i första hand ske genom att se varje elevs styrkor som ju alla har. Att ha som utgångspunkt att alla vill och kan.

En elev svarade i en undersökning jag gjorde på frågan varför hon skolkade så mycket: "Vad är det för mening att gå till skolan och bara får höra hur dålig jag är – det vet jag redan!"

När det hela tiden basuneras ut allt negativt om skolan är det som om man inte tänker på att det finns skolledare, lärare och elever där som får klä skott för detta.

Jag träffar förtvivlade lärare som lägger ned hela sin själ i jobbet och sedan får läsa och höra om hur dålig skolan är. Hur motiverad blir man då som lärare? Är det någon idé att lägga ned en massa jobb när det ändå inte blir det resultat som förväntas. Det som ofta framhålls är att det pålagts så många administrativa uppgifter att undervisningen blivit lidande. Det man ibland inte tänker på att all denna mätning av kunskap och rapportering av densamma liksom att sätta betyg tar mycket tid och energi.

Jag tror att ett av problemen i skolan idag är att det inte finns någon ansvarig politiker som står upp för skolan utan alla är i en slag opposition.

Om jag vore utbildningsminister skulle jag börja varje mening med något positivt om den svenska skolan. I stället bidrar Jan Björklund till svartmålningen. Om inte den som utsetts till lagledare för den svenska skolan kan stå upp för laget vem ska då göra det. Resonemanget kan överföras på vilken organisation som helst. Lagledaren skall bemöta kritik och framhålla det som är bra och positivt.

Nu låter han som en opponent på sin egen politik.

Vi måste vända debattklimatet om skolan och inse att skolledning, lärare och elever behöver positiv feedback för att bli motiverade och se möjligheter och inte bara hinder.

Till det behövs en positiv lagledare som kan skolan, tror på skolan och dess möjligheter.

Kjell Gustavsson, Fd Universitetslektor

Lärare och lärarutbildare

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel