Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Energisk dirigent, virtuos cellist och en vältrimmad Sinfonietta

Annons

Med den suveräna uppvisning som Västerås Sinfonietta bjöd på under lördagens gästspel i Östersund befäste man än en gång orkesterns goda rykte. Åtminstone tillfälligt tycks också hotet om nedläggning vara avvärjt efter kraftfulla protester från bland andra den internationellt uppburne dirigenten Esa-Pekka Salonen.

När orkestern gästspelar i Östersund är det under ledning av en annan internationellt eftertraktad dirigent, Andrea Quinn, som gjort sig ett namn efter engagemang i Glyndebourne, New York, Covent Garden i London, men också som chefsdirigent vid Norrlandsoperan.

Andrea Quinn är en energifylld musikalisk ledare, ett riktigt kvicksilver på dirigentpulten, som entusiastiskt leder den 34 musiker starka ensemblen.

Konserten rymmer mycket olikartade stycken, som ett verk av den unge amerikanen Matthew Peterson, inspirerat av profeten Jesajas ord, och ett annat betydligt mer modernistiskt av Petersons hundra år äldre kollega Charles Ives.

Men konserten annonseras likväl under rubriken An American in Paris, alltså med George Gershwins evergreens samlade i ett drygt tjugo minuter långt arrangemang med hela kaskader av sprittande toner. Stundtals svänger det alldeles fantastiskt om orkestern i detta Gershwinpotpurri.

Likväl är det inte detta avslutande huvudnummer som blir konsertens höjdpunkt, utan den kommer redan före paus i Camille Saint-Saëns första cellokonsert, så sublimt vacker och med den virtuose cellisten Andreas Brantelid, som sin ungdom till trots hunnit framträda med flera av världens ledande orkestrar.

Här tolkar han så innerligt och uttrycksfullt Saint-Saëns cellostämma och bjuder därutöver på ett litet extranummer i form av Ernest Blochs mycket stämningsfulla En bön, ett stycke judisk, sensibelt vacker musik.

Extranumret kommer alltså redan före paus och med George Gershwins toner sätter Andrea Quinn och Västerås Sinfonietta punkt för sitt bejublade framträdande i Östersund, även om den entusiastiska publiken gärna hade velat ha ett extranummer till. Det blev i alla fall en mycket innehållsrik konsert med stor spännvidd i musiken.