Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Enastående flöjtspel gick hem hos publiken

/
  • Östersunds Orkesterförening avrundade sitt 102:a spelår med en efterlängtad kammarkonsert på söndagen. Maria Stiberg bjöd på sprittande livlig och mycket dansant musik med sin blockflöjt.   Foto: Ulrika Andersson

Annons

Efter sensommarens stora kraftansträngning med en i samarbete med Estrad Norr unik uppsättning av Mozarts Trollflöjten har Östersunds Orkesterförening av ekonomiska skäl tvingats ligga lågt med sitt konsertutbud under hösten. Men i går avrundade man sitt 102:a spelår med en efterlängtad kammarkonsert helt i publikens smak.

Det blev samtidigt på Finlands självständighetsdag en musikalisk hyllning till vårt östra grannland med högtidlig nationalsång och festligt kontrasterande finsk tango, den senare som sig bör framförd av en manlig, malmklingande stämma genom Stig-Erik Mattsson, mångårig medlem av Orkesterföreningen.

Men det var förstås mera finländskt i programmet en dag som denna. Stråkkvartetten bestående av Bosse Öberg och Louise Olsson, violin, Peter Roos, viola, och Christina Didriksson, cello, hade valt att framföra Jean Sibelius precis hundra år gamla stråkkvartett Voces Intimae i d-moll. Enligt tonsättaren själv, ”en egenartad och besynnerlig musik”, som han komponerade efter en svår livskris.

Men särskilt svårlyssnad musik är det inte och det är definitivt musik som berör och väcker känslor. Särskilt de två sista satserna gick rakt in i musikhjärtat. Framförandet var också suveränt övertygande.

Ändå skulle jag tro, att den musik som allra bäst gick hem hos publiken vid denna kammarmusikkonsert var Georg Philipp Telemanns Svit i a-moll för altblockflöjt och stråkkvartett med Maria Stiberg som solist.

En sprittande livlig och mycket dansant musik av denne 1700-talskompositör, som samlade sina musikaliska intryck var än han kom åt i dåtidens Europa. Telemann var också den främste tonsättaren för blockflöjt och hur underbart ljuder inte det instrumentet i en mästares hand!

Maria Stiberg är en sådan mästare. Född och uppvuxen i Östersund (som Maria Svensson) har hon lyckligtvis efter ett antal studie- och musikerår, återbördats till sin gamla hemstad, där hon naturligtvis kommer att vara en stor tillgång.

Dansant musik var det Telemann skrev för sitt 1700-tal, och vi känner påtagligt den dansanta rytmen i hans Menuett- och Polonais-satser. I den sistnämnda knäade solisten själv som i en riktig Jämtpolska.

Orkesterföreningens nya ordförande Lena Byström passade också på att hylla och avtacka ett par gamla trotjänare i föreningen. Tonsättaren, dirigenten och musikern Olof Lindgren har verkat i 60 år som aktiv musiker, varav mer än halva tiden här i Östersund. Anders Håkansta är kulturentusiasten, som ägnat mer än 15 år av sitt liv åt att få räkenskaperna att gå ihop för Orkesterföreningen. Nu hyllades de två av både en tacksam orkester och publik.

Mer läsning

Annons