Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En otäck krönika

Annons

Krig i verkligheten är fruktansvärt. Krig i spel kan också vara otäckt, men hittills har det varit på låtsas. Nu håller den gränsen på att suddas ut.

Krig och spel hör ihop, nå’t annat ska vi inte inbilla oss. Vad är schack om inte annat än ett krigsspel?

Digitala krigsspel har funnits sedan den första arkadhallen slog upp portarna, digitala varianter av indianer och cowboys tillhör vår tids kultur.

I krigsspel har man som regel varit hjälte, vare sig det handlat om rymdslag eller scenarion hämtade från till exempel andra världskriget.

Våldet har funnits där men det har varit som i serietidningar: stridsskepp som pulvriserats, figurer som ramlat ihop eller exploderat i färgglada atomer när de träffats av en laserstråle, en revolverkula eller en välriktad kulkärve.

Så är det inte längre. Dagens krigsspel är otäckt realistiska och inför releasen av svenska Battlefield 3 talas det till och med om ”fotorealism”.

Det kan diskuteras om det är vad vi vill ha. Ju närmare verkligheten vi kommer, ju otäckare bilder som ritas upp, ju mindre låtsaslek blir det ju. Det borde vara action, spänning och utmaningar vi vill ha när vi spelar spel, inte högupplösta bilder av döende soldaters blodiga ansikten?

Man kan tala om en revolution rent grafiskt, med spel i HD och kanske också i 3D? Då hoppar kanske fotorealistiska soldaterna ut ur rutan och in i ditt vardagsrum?

Den grafiska revolutionen är inte det värsta, det är att de populäraste spelen nu utspelas i pågående krig och konflikter. Afghanistan och Irak är två aktuella exempel.

Där försvinner den där distansen till våldet som ett sekel eller några eoner av ljusår skänker.

Den mjukas upp ännu mer om aningslösa ungdomar som inte satt sig in i världspolitiska frågor tycker det är coolt att till exempel skjuta talibaner.

Man blir direkt orolig när försvaret nu intresserar sig för moderna krigsspelet Battlefield och säger att man betraktar dem som ”rekryteringsverktyg”.

Då håller gränsen mellan krig i verkligheten och krig i spel på att suddas ut på riktigt. Det är en riktigt otäck tanke.

Mer läsning

Annons