Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

En mästare på klättring

Både varumärket och modellnamnet är klassiskt, Jeep Cherokee är en amerikansk institution. Nu kommer modellen i ett helt nytt utförande där framför allt en egenskap sticker ut i konkurrensen: förmågan att ta sig fram i terräng.

Annons

Det saknas inte försäljningsargument för nya Jeep Cherokee och ett av dem är varumärket. Även personer som är totalt ointresserade av bilar vet att Jeep är synonymt med terrängdugliga fordon.

Ett annat starkt argument är den tillåtna dragvikten på hela 2 475 kilo, förutsatt att föraren har körkort med E-behörighet och man har rätt motor. Ett tredje är bilens kapacitet vid offroadkörning. Allt färre bilar i suv-segmentet konstrueras för något annat än vanliga vägar, trots fyrhjulsdrift, råstarka motorer och bylsiga karosser.

Modellnamnet Cherokee debuterade 1973 på en snofsigare variant av stora Jeep Wagoneer, som har tillverkats ända sedan 1963. Men det var 1984 som den nuvarande utvecklingslinjen startade, med en kompakt suv-modell långt innan begreppet "sports utility vehicle" ens var uppfunnet.

Även om nya Cherokee har vuxit kvalar den in i samma segment som sina föregångare - och där är den numera inte ensam. Mellanstora suv-bilar är omåttligt populära på de flesta marknader och modellutbudet växer nästan för varje vecka.

Bilen finns med tre motoralternativ: två fyrcylindriga dieslar på 140 respektive 170 hästkrafter som utvecklats och tillverkas av Fiat - Jeep ingår numera via Chrysler i den italienska Fiatkoncernen - samt en USA-tillverkad 3,2-liters bensin-V6 på 272 hästkrafter. I Sverige väntas den starkaste dieseln bli bästsäljaren, i synnerhet som en nyutvecklad, niostegad automatlåda ingår för 379 900 kronor.

Vi provkör Cherokee i det enklaste utförandet med 140 hästkrafter och en sexväxlad manuell låda för 349 900 kronor. Det är en duglig drivlina utan spetskompetens. Köregenskaperna är överlag tillbakalutade, bilen inbjuder inte till några krumsprång. Komforten är okej, men framstolarna håller inte samma klass som europeiska premiumbilar.

I gengäld är det bara Land Rover Freelander och i viss mån Mercedes GLK som kan utmana Cherokee vad gäller terrängegenskaper. Alla versioner är fyrhjulsdrivna, men med ett nytt system som frikopplar bakaxeln så snart greppet bedöms tillräckligt. Syftet är förstås att spara bränsle.

Med ett reglage kan föraren anpassa gasrespons, växlingar med mera för snö, lera eller sportig körning. Det finns även ett helautomatiskt läge. Endast V6-versionen säljs i det mest terränganpassade utförandet kallat Trailhawk. Med läge "Rock" aktiverat kan föraren släppa både gas och broms och låta "Selec-Terrain control" framföra bilen automatiskt i krypfart upp- och nedför branta backar och över brutala stenbumlingar eller krondiken.

Det är en unik förmåga i mellanklassens suv-segment som lär locka vissa köpare. Men som helhet är det svårt att se vad Cherokee tillför en redan trång nisch. Som utmanare till exempelvis Audi Q5, BMW X3 och Mercedes GLK lär Jeep Cherokee få en tuff match trots attraktivt pris. Frågan är hur långt varumärket Jeep räcker.

Eric Lund/TT

eric.lund@tt.se