Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

En krona mer till bönderna om konsumenterna är solidariska

Samtliga ICA-handlare i Jämtland och Härjedalen samarbetar i kampanjen "Mjölk är tjockare än vatten" för att ge länets bönder en krona extra för varje enlitersförpackning som säljs. Det innebär en höjning av mjölkpriset för konsumenterna.

Annons

– Vi behöver hjälpa våra bönder och skapa opinion, men det här är inget jippo utan vi tänker långsiktigt, säger Leif Lindström som är ICA handlare i Sveg.

Det är upp till varje ICA handlare att bestämma mjölkpriset och det är konsumenternas val av mjölkprodukter som kommer att visa om projektet genererar några pengar till mjölkbönderna. Det är åtta sorters varianter av Arlas en liters sortiment som kan ge bönderna sina kronor. Exakt hur mycket varje mjölkbonde får när potten delas varje månad beror på antalet kor de har, inte på antalet liter varje mjölkbonde säljer.

– Och det blir rätt talande, för har du en liter mjölk på köksbordet så visar det att du stödjer Jämtlands bönder, säger Jörgen Andersson, mjölkbonde och ledamot i Fjällbetes ledningsgrupp som under fredagens presskonferens på Rödön berättar att mjölkförsörjningen i länets fjällförsamlingar ökat med 25 procent sen mjölkpriset höjdes i mitten av augusti.

Nils Björid är mjölkbonde i Slandrom med 60 mjölkkossor och han tycker att projektet är spännande.

– Det här visar vad vi kan göra tillsammans på lokal nivå. Konsumenterna kan göra sin röst hörd och påverka, säger han.

Han påpekar att symbolvärdet är det viktiga även om pengarna naturligtvis är välkomna.

– Absolut, behovet är stort och läget är mycket pressat, säger han.