Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En kontrasternas konsertkväll

/
  • Cecilia och Martin Gelland var kvällens solister, som imponerade med virtuosa framföranden av ny och intressant musik. Foto: Ulrika Andersson

Annons

Det blev en kontrasternas konsertkväll när Östersunds Orkesterförening på söndagskvällen öppnade säsongen med Vintertoner i Vinterstaden. Konserten, som ägde rum i Stora kyrkan, lockade med ny och spännande musik sida vid sida av det mest välkända och traditionella.

Cecilia och Martin Gelland, denna förträffliga violinduo, som alltid överraskar med virtuosa framföranden av ny och intressant musik, var kvällens solister.

Mozarts allra mest kända musik kontra ett alldeles nyskrivet svenskt verk, rysk 1800-talsmusik kontra svenske Dag Wirén. Där har ni den fantastiska spännvidden i programmet. Och naturligtvis slog det gnistor om en sådan djärv musikalisk programsättning!

Precis hade publiken hunnit smekas och vaggas till ro av ett charmant framförande av Eine kleine nachtmusik så satte man sig käpprak i kyrkbänken när Duo Gelland inledde sin dubbelkonsert. Bitvis explosiv och dramatisk är den dubbelkonsert, som Ingvar Karkoff skrivit för Duo Gelland och som här fick sitt uruppförande.

Det var två fullfjädrade solister som levde sig in i Karkoffs uttrycksfulla musik och det blev en intensiv och laddad violinduell i dryga tjugo minuter. Från det vagt sökande till rena upprorsstämningen för att sedan avrundas med en nästan romantiskt vacker final.

Det var virtuos och uttrycksfull musik utförd av virtuosa solister ackompanjerade av Orkesterföreningens stråkar under Orwar Erikssons säkra ledning.

Det behövdes faktiskt en liten paus för att hämta sig ifrån den intensiva och rafflande dubbelkonserten av Ingvar Karkoff. Men efter paus står Duo Gelland där igen, men nu med helt andra musikaliska preferenser. Med ett stycke av den tysk-ryske tonsättaren Ludwig Wilhelm Maurer, som sannolikt aldrig tidigare spelats i Skandinavien (Martin Gelland hittade det i ett tyskt antikvariat) framför Duo Gelland tillsammans med Orkesterföreningens stråkar ett dansant och lustfyllt Rondo av klassiskt snitt. Och även detta framförande formar sig till en riktig violinduell mellan de båda Gelland.

Konserten avslutades med Dag Wiréns Serenad för stråkorkester, vars fjärde och sista sats av glad marschkaraktär måste vara något av det svenskaste som finns i musikväg. Man associerar direkt till svensk 40-tals film, där det är full fart framåt under smattrande blågul fana.

Kvällens programvärd var den närvarande tonsättaren Ingvar Karkoff, som också har mångårig vana som programvärd i musikradion.

Mer läsning

Annons