Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En inskolning i cynism

Annons

Vi har sett många tv-intervjuer med förtvivlade och skamsna åldringar som blivit omkullpratade av försäljare på sista tiden. Nu tillsätter regeringen en utredning om oseriös telefonförsäljning. Det är på tiden. Det här är en bransch som fått härja ostört alldeles för länge.

En aspekt som sällan tas upp är vad den gör med ungdomarna som tvingas jobba in den. Jag skriver tvingas, för i många fall finns det inga alternativ. Telefonbaserad kundtjänst och försäljning är det typiska förstagångsjobbet.

Vad är det för bild unga människor får av arbetslivet i de här företagen? I den seriösa delen av branschen, säkerligen positiv. I den oseriösa delen kan de hamna i en cynisk företagskultur som är skräddarsydd för att få ut maximal vinst ur personalen.

De som bär upp branschen är den grupp som forskare kallar Generation Y, ungdomar födda under 1980- och första halvan av 1990-talet. En generation som är experter på teknologi, vana att "multitaska", hålla många bollar i luften, ofta fostrade i att individen är viktigast, vana vid snabba samhällsförändringar och därför extremt anpassningsbara.

Kring den här profilen har många företag skräddarsytt arbetsplatser där allt handlar om att stimulera till försäljning med enkla belöningssystem: Vätska som hälls i ett rör för att visa hur mycket pengar personalen dragit in. Teamledare som blåser i en tuta och gör "high five" när en anställd sålt något. Lönesystemen liknar pyramidspel. De duktiga säljarna i toppen tjänar bra medan den stora massan i botten tjänar försvinnande lite, eller ingenting. Vissa av företagen försöker inte ens behålla personalen. Det är lönsammare att ha en grupp entusiastiska nyanställda som jobbar hårt för låg lön under en kort tid – och sedan slutar – än att försöka behålla dem. Strategin kallas "sacrificial HR-strategy" (sacrificial=offrande, HR=mänskliga resurser).

Det är inte bara lurade och överkörda kunder som är offer för avarterna i den här branschen. Det är också ungdomarna som drillas till att bli hjärtlösa säljmaskiner med hjälp av primitiva belöningar. Det pratas ofta lyriskt om det ansvar som de här företagen tar genom att ge ungdomar en inskolning i arbetslivet. Men samhället måste också ta ett ansvar för att inte unga människor ska bli cyniskt utnyttjade i råkommersiella syften.

Annons