Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En dålig vinter bjuder på bra siffror för Östersundborna

Trots en snöfattig vinter har turismen i Östersund ökat.
Nysatsningarna fortsätter och med några unika turistverksamheter finns förhoppningar om en fortsatt uppåtgående trend.

Annons

Vintern 2014 har bjudit på minst sagt annorlunda väder som inte gynnat de typiska vinteraktiviteterna. Det har varit en tidig vår och en vinter med lite snö, ändå har Östersunds vintergäster varit nöjda enligt den enkät som gjorts av NordAnalys på uppdrag av Destination Östersund. Det är den första enkäten som görs på Östersunds vintergäster. Gästnätterna har även ökat under vintern, från 70 000 till 71600 nätter.

– Hur skulle inte resultatet kunnat se ut om det varit en bra vinter, säger Anna Wersen VD Destination Östersund.

Just nu händer det massor i Östersund. Det pågående projektet Frösö park är det första nybyggda hotellet på 40 år. De kommer att kunna ta emot stora kongresser, ha stora konferenser och stora artister.

Teaterhotellet satsar på ett nytt burlesk-tema där även personalen ska kunna spela teater.

– Dessa två nyheter är unika och kommer att kunna sätta Östersund på den nationella kartan, tror Anna Wersen.

Hon tror inte att nysatsningarna kommer att ta gäster från redan existerande turistverksamhet, utan snarare locka nya målgrupper till Östersund.

– Man drar åt varandra och hjälps åt, istället för att konkurrera ut varandra, berättar hon.

Östersund och Åre ligger relativt nära varandra men drar två helt olika målgrupper. Den typiska målgruppen för Östersund är enligt Anna Wersen någon som vill testa fjällivet med längdskidor, skridskoåkning och utförsåkning men samtidigt bo i en stad och ha nära till shopping och nöjen. Östersund är som en introduktion till fjällvärlden, du kan testa allt men i mindre utsträckning än i Åre. Det kommer att ta lång tid innan Åre och Östersund kommer att konkurrera mot varandra, Åre är snarare ett komplement till Östersund. ……

Undersökningen visar att barnfamiljerna inte är Östersunds främsta målgrupp och på sikt ska Östersund försöka locka fler barnfamiljer.

– Vi måste göra aktiviteter för barn mer synliga, som längdåkning och skridskoåkning, säger Anna Wersen.