Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En charmör och estradör ger filmmusiken sceniskt liv

/
  • Estradören och sångaren Mattias Enn bjöd tillsammans med Succéorkestern Astoria i en konsert på Storsjöteatern på söndagseftermiddagen Östersundspubliken på en överdådig kavalkad av tidig svensk filmmusik.  Foto: Håkan Luthman

Som en uppenbarelse av det tidiga 30-talets mondäna nöjesliv träder han in på scenen, estradören Mattias Enn, iförd elegant smoking och lackskor.

Annons

En charmör med brett leende, generöst utsträckta armar mot publiken och en distinkt manlig röst, som likt Karl Gerhards är tränad att nå ut till publiken på sista bänkrad.

Det är ett stycke svensk filmhistoria som rullas upp, när Mattias Enn tillsammans med Succéorkestern Astoria framträder i programmet Säg det i toner! i Storsjöteatern på söndagseftermiddagen. Inga filmbilder visas, men filmmusiken från den första ljudfilmens tid klingar historiskt välbekant, åtminstone för den del av publiken som är gammal nog att ha hört namn som Jules Sylvain, Karl Gerhard, Anna Lisa Ericsson och Sickan Carlsson.

Och nog är det en porträttlik Karl-Gerhard, som tar plats på scen i Jazzgossen. Mattias Enn gestaltar som estradör sina gamla idoler ur den tidiga svenska populärmusiken. Smaka bara på ordet estradör – det säger något om framtoningen av dessa idoler; det gäller att fylla varje tum framför mikrofonen med sin scenpersonlighet, sin röst och sin utstrålning.

Här kommer Ernst Rolf, här kommer Karl-Gerhard, här kommer Gösta Ekman, här kommer Thor Modén, här kommer Åke Söderblom, här kommer Nils Poppe och här kommer Zarah Leander! Estradören Mattias Enn gestaltar dem alla med pondus och imiterande röst. Och jag tror han njuter varje sekund av att få ge nytt sceniskt-musikaliskt liv åt sina idoler.

Bakom sig har Mattias Enn en tiomannaorkester under ledning av Lars Tull, som redan i ouvertyren med sina glada fanfarer signalerar Svensk Filmindustri. Från filmer som Jazzgossen, Löjtnantshjärta, Blåjackor, Sjunde himlen, Nordens Venedig och Klart till drabbning  strömmar svensk filmmusik från den tidigare delen av förra århundradet emot publiken i tjusiga arrangemang. Jules Sylvain skrev själv mer än 800 filmmelodier på beställning och Karl Gerhard bortåt 4 000 kupletter, så det är kanske inte så konstigt att programmet får en viss övervikt av dessa båda herrars alster.

Det är välkända slagdängor, som lockar till allsång, och Mattias Enn leder med sin självklara auktoritet publiken i bland annat ett allsångspotpurri av Sylvain-låtar. Övriga sångnummer varvar han med berättelser och anekdoter om de legendariska musikskapare han presenterar och även gestaltar.

Konserten i Storsjöteatern på söndagseftermiddagen föregicks av magisk kväll med Succéorkestern Astoria och Mattias Enn i Tavnäs föreningshus, som redan 1907 –  under stumfilmens dagar –  lär ha visat film. Nu fick publiken i Tavnäs vara med om övergången till ljudfilm med ”Säg det i toner!” och ”Räkna de lyckliga stunderna blott”. Konsertversionen i Storsjöteatern formade sig till en överdådig kavalkad av tidig svensk filmmusik.

Mer läsning

Annons