Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En bra start på teatervåren

/
  • Hamadi Khemiri är en skicklig gestaltare och underhållare. Igår visade han sin pjäs ”Signalfel” som skolföreställning på Teaterkällaren.   Foto: Jonas Jörneberg

Hamadi Khemiri besökte Storsjöteatern senast i våras, då med sin brors hyllade föreställning ”Fem gånger Gud”.

Annons

Igår var han här igen, nu med den egna produktionen ”Signalfel”, en pjäs om människors fördomar och omvärlden sedd ur olika perspektiv.

Den timslånga monologen utgår ifrån fem människor vardag, eller en människas schizofrena och förvirrade tankar om man så vill, och lämnar mycket åt åskådaren att tänka ut själv. Inramningen på föreställningen är ett gisslandrama där publiken är tagen som gisslan. Under tiden som gisslan utsätts de för en skur av fördomar och åsikter kring vår samtid, ibland skrämmande nära verkligheten, ibland dragna till sin yttersta spets.

Det börjar med att Hamadi Khemiri tittar på sin egen pjäs och tycker att den är usel, vilket blir en kontrast till det rappa och fokuserade framförandet som sedan tar vid. Han har tidigare utmärkt sig genom sin förmåga att bara genom enkla gester ta över en hel scen. I ”Signalfel” tar han över scenen i dess rätta bemärkelse, men också med samma trovärdighet. Han agerar ut en mängd karaktärers tankar och känslor kring omvärlden i ett aldrig avstannade tempo. Shoppingtjejen, prettot, discoturken, tuffingen, lodisen... Khemiri behärskar alla typer med lika stor övertygelse, utan behov av rekvisita eller överdriven teknik.

Bäst och roligast är det i de stunder där han gör blixtsnabba byten mellan olika personligheter. Tänkvärt blir det också eftersom våra egna föreställningar om folk blir så skrämmande uppenbara när han tänker högt åt flera helt skilda typer i en tunnelbanevagn. Det är bra att han klär in det i meningar som ”Vad glor han på? Jag har inget snor i näsan”, för att neutralisera det hela med humor.

Gisslandramat får mot slutet en upplösning men förvirringen och fördomarna stannar kvar. ”Signalfel” ger inga klara svar på hur vi ska vara, utan ifrågasätter istället dem vi uppger oss att vara. Med andra ord är det en angenäm inledning på Riksteaterns vår. Synd bara att Hamadi Khemiri inte kunde stanna för en kvällsföreställning också.

Mer läsning

Annons