Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

En annorlunda julgäst knackar på

Mitt i det stora utbudet av tämligen likriktad julmusik presenterar Estrad Norr i veckan en annorlunda julkaramell. I morgon är det premiär för "En julgäst". Text: Selma Lagerlöf. Musik: Hans-Erik Sundström.

Annons

Repetitionerna pågår för fullt i länskulturens svarta låda när LT tittar förbi på tisdagen. På publikläktaren sitter Hans-Erik Sundström och följer med när ensemblen – recitatören Maud Tretom, tenorsolisten Jan Löfgren och en instrumentalensemble om 13 musiker – repeterar under ledning av dirigenten Orwar Eriksson.

"En julgäst" hade urpremiär i Uddevalla förra julen. Även då med Maud Tretom och Jan Löfgren i de bärande rollerna, men med Uddevalla kammarorkester som ackompanjerande musiker.

– Det blev mycket väl mottaget, säger Hans-Erik Sundström. Och nu känns det väldigt roligt att få verket framfört här hemma i Jämtland också.

Ja, Jämtland är nog fortfarande mest hemma för Hans-Erik Sundström, även om han nuförtiden är bosatt på två håll; dels i Duved och dels i Fjällbacka, Bohuslän. Därifrån kommer Maud Tretom som är delsbo med Hans-Erik och som precis som han har sång som sin huvudsysselsättning även om hon i "En julgäst" har en ren talroll.

Hans-Eriks djupa basröst har vi hört många gånger här hemma, mest i klassiska sammanhang men även i visprogram som till exempel i "Fred Åkerström – en hommage" häromåret. Länge var han också verksam som sånglärare på Birka.

– Men vid 50 sa jag upp mig och gav mig ut på gungflyn, säger han.

Och hur har det gått?

– Riktigt bra, faktiskt. Jag har fått en hel del uppdrag som frilansande operasångare och mellan varven har jag utnyttjat tiden till att komponera.

Hans-Erik har alltid haft mycket musik i huvudet, säger han, och det känns bra att få möjlighet att skriva ut en del av den. Hittills har det bland annat blivit två kammaroperor och en barnopera.

Och så "En julgäst" då. Hur fick du idén till den?

– Jo, jag har alltid varit ett stort fan av Selma Lagerlöf, och i fjol när det var 100 år sedan hon fick Nobelpriset tänkte jag att det var dags att göra något av någon av hennes texter.

– Jag ville att det skulle handla om jul, vara lite sentimentalt och passa för en tenorsolist. Så började jag leta och fann berättelsen "En julgäst".

Den handlar om flöjtspelaren Rusten, som tillhört kavaljererna på Ekeby och som inte har någonstans att ta vägen när de glada gossarna blir utkastade från herrgården. När julen kommer söker han sin tillflykt hos en lyckligare lottad kamrat som nu lever ett lugnt liv med hem och familj.

– Först blir han inte särskilt väl mottagen, men det ordnar sig så småningom och allt blir frid och fröjd till sist, sammanfattar Hans-Erik Sundström.

"En julgäst" i original är en prosaberättelse och ingen rimmad dikt.

– Det är därför jag låter en recitatör läsa texten och sedan har jag brutit loss vissa stycken som jag bearbetat till sångtext utan att göra för mycket våld på originaltexten, säger Hans-Erik Sundström.

Och hur har du tänkt när det gäller musiken? Försökt anpassa den tidsmässigt till början av 1900-talet då berättelsen skrevs, eller?

– Nej, inte alls. Jag har snarare försökt fånga stämningarna i berättelsens olika delar.

I "En julgäst" finns enligt kompositören själv såväl folkmusikaliska inslag som modernt atonala partier. På ett ställe – där det handlar om en slädfärd – låter det som Sjostakovitj.

– Vissa partier är lite spejsade, men det mesta är snällt för öronen, säger Hans-Erik Sundström.

Han hade Jan Löfgren, tenor och konstnärlig ledare för musikteatern Estrad Norr, i tankarna för rollen som Ruster redan när han började komponera "En julgäst". Något som Jan Löfgren givetvis tycker är väldigt smickrande:

– Det känns ju jätteskoj med ett verk som är skrivet för en själv, säger han.

Jan Löfgren är också mycket nöjd med att ha fått sätta ihop en projektorkester med gräddan av jämtländska musiker – Kristen Snyder, följt, Bengt Eric Norlén, violin, och Katarina Åhlén, cello, för att bara nämna några.

– Tre musiker utifrån har vi med i ensemblen. Det är andraviolinisterna Jenny Gustafsson och Stina Andersson som kommer från Trondheim och Magnus Marcks på kontrabas som vi hämtat i Stockholm, berättar han.

Åsa Eriksson Ahnfelt