Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Elitband spelade jazzklassiker

Det var en klang som väckte halvsekelgamla, slumrande minnen från vad man nog kan beteckna som något av jazzens guldålder med namn som Miles Davis, Gerry Mulligan, Gil Evans och John Lewis.

Annons

Intrikata stämmor, raffinerade arrangemang, tuba och franskt horn i ett då alldeles nytt och särpräglat jazzsound.

Utan tvekan kom Miles Davis' så kallade tubaband från slutet av 40-talet att få stort inflytande på jazzmusiken. Det skulle visserligen dröja ett halvt decennium innan det nya soundet, i och med utgivningen av LP:n Birth of the Cool, blev känt över världen och gav influenser även på svenska jazzmusiker och arrangörer, men genomslaget då blev omtumlande.

Birth of the Cool har så småningom blivit ett begrepp för en nyskapande musik och för en instrumentering med i jazzsammanhang så pass ovanliga instrument som valthorn och tuba.

Miles Davis' nonett, eller niomannaband, hade en alldeles speciell klang, som nu, efter lite detektivarbete med att spåra upp partitur med originalstämmor, återskapats i ett projekt lett av trombonisten och bandledaren Bertil Strandberg.

I går hade en sentida svensk uppföljare till Miles Davis' nonett på sin höstliga Norrlandsturné nått Östersund och framträdde här inför förväntansfulla jazzvänner på Gamla Teatern.

 Resultatet av Bertil Strandbergs rekrytering av nio svenska jazzmusiker för att levandegöra den sextio år gamla Birth of the Cool, har blivit ett riktigt elitband och musiken återskapas nu så att den känns både fräsch och klassisk på samma gång. Naturligtvis inledde man med Gil Evans klassiska signaturmelodi för att följa upp med Gerry Mulligans lika klassiska Jeru med Karl Olandersson på trumpet. (Vi kommer snart att få höra mer av denne lysande trumpetare i Östersund, då han den 4 november gästspelar med gruppen Trinity i Jazz i Jemtlands regi).

Fredrik Lindborg heter en annan utomordentlig blåsare i det här bandet. Hans barytonstämma hörde vi senast på fjolårets lilla jazzfestival i Östersund. Nu var han solist i flera nummer, bland annat i ett John Lewis-arrangemang av Moore.

Med Gil Evans som låtskrivare och arrangör hade Miles' tubaband en garant för nyskapande jazzmusik med mycket avancerade klangvariationer, vilket med pedagogisk finess demonstrerades av bandet.

Duellen mellan Karl Olandersson och Fredrik Lindborg på enbart kvintett i Miles Davis' tidigare version av Milestone kändes mycket uppfriskande mitt allt det konstfullt arrangerade och i John Lewis' arrangemang av en Bud Powell-låt svängde det rejält om denna svenska nonett med tuba och valthorn.