Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Eleverna slutade som gisslan

Annons

Khjgs jg yug hjgd jhgsk kjhgs jhgs jhga jhgy. Inte särskilt kul va? Men så här är det att inte förstå det man läser. Det är rent förjävligt att svenska ungdomar inte begriper det de läser. Den senaste undersökningen har sällan förut fått politikerna att stå med brallorna så totalt nerhasade. PISA-rapporten som presenterades förra veckan visade att ungarna inte lär sig mycket i skolan. Inte lär de sig läsa (i alla fall fattar de inte vad bokstäverna betyder). De kan inte räkna ut saker och sånt som innefattas av NO-ämnen (kemi, fysik och sånt) har de heller inte mycken vetskap om.

Politikerna stod på tå och hade olika förklaringar.

Friskolereformer och andra idéer döms ut av experter från hela världen, men förespråkarna håller fast vid att det inte går att skylla de usla resultaten på dem.

Det borde inte finnas någon annan ideologi och drivkraft i skolan än att se till att eleverna lär sig det de ska. Man undrar om de som fattar besluten inte själv har eller haft barn i skolan.

Tidigare om åren har vi klarat oss ganska bra i olika mätningar. Att driva skolor är inte som att skriva hitlåtar. Man behöver inte hela tiden förnya sig. Funkar det och ungarna lär sig det de ska får man vara nöjd. Men politikerna kunde förstås inte hålla sina flottiga fingrar och ideologier borta. Och ungarna slutade som gisslan. De får ju inte ens rösta bort dem som förstört deras framtid.

Vi har skolplikt i Sverige. Att svenska barn ska lära sig läsa har varit lag sedan 1 700-talet. Det innebär att de är tvingade att gå i skolan. Gör de inte det blir de hämtade av polisen.

Vilka vansinnigheter politikerna än hittar på blir de ditfösta. Vilken vuxen skulle ställa upp på såna villkor?

Skolan är inte som man säger i England "dagens smak". Alltså inget mode. Det finns ett krav att alla ska lära sig läsa, räkna och sånt. Det betyder att det inte finns så stort utrymme för experiment. En faktor är redan given. Slutresultatet.

Och utbildningsministern står i TV i finkostymen och förklarar med sin allra vänaste cocker spanielblick att de reformer han drivit igenom inte har hunnit landa än. Hoppas att de elever som står med slutbetyget från nian, där det slås fast att de inte kan läsa, räkna eller har en aning om att vatten består av två väteatomer och en syreatom förstår vad det beror på. Att utsätta eleverna (som alltid beskrivs som vår gemensamma framtid) för storskaliga försök med sådana hemska konsekvenser borde leda till att blanketterna för att ansöka om entledigande tar slut i riksdagen.

Annons