Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Elbilar – bättre än sitt dåliga rykte

Elbilar är svindyra, har kort livslängd och måste laddas efter bara några kilometer. Eller? Framtidens teknik omgärdas av många myter. Experterna förklarar hur det egentligen ligger till.

Annons

Batteriernas livslängd har länge varit ett stort frågetecken när det gäller elbilar. Vi behöver bara backa till mitten av förra decenniet för att hamna i en tid när elbilens livslängd avgjordes av batteriets.

– I dag är det tvärt om, batterierna kommer att överleva bilen. De nya litium-jonbatterierna har förändrat allt. Det finns till och med forskning kring hur man ska använda batterierna efter att bilen skrotats, säger Mattias Goldmann på Gröna bilister.

Även priserna har blivit bättre. Faktum är att de har sjunkit de senaste åren. BMW:s nya i3 kostar exempelvis cirka 300 000 kronor efter miljöbilspremien. Det är dyrt, men jämförbart med andra nya BMW-modeller. Men det innebär tyvärr inte att det är billigt att äga en elbil.

– Andrahandsvärdet är problemet. Eftersom teknikutvecklingen går så snabbt sjunker en elbil fortare i värde än en vanlig bil. Det innebär i praktiken att det främst är företag, kommuner och organisationer som har råd att skaffa dem. Det kommer att ändras, men vi är inte där än.

Sedan är det ju det här med att tvätta den – kan man köra en elbil i biltvätten? Alla som tappat mobilen i sjön eller glömt den ute i regnet vet att batterier inte gillar vatten.

– I princip kan man köra alla moderna elbilar i vilken tvätt som helst. Det är ingen skillnad mot vanliga bilar. Det finns några få modeller, till exempel Fiat 500, som man inte ska köra undertvätt på. Men generellt sett tål elbilar vatten, säger Tommy Lindholm, elbilsexpert på Vattenfall.

Räckvidden är ett annat argument som ofta används mot elbilar. En laddning räcker knappt fram och tillbaka till mataffären. Nej, riktigt så illa är det inte. Många elbilar är hybrider, som Volvo V60 plug-in hybrid. När batteriet är tomt tar förbränningsmotorn över. Snittet för en fulladdad elbil ligger någonstans runt 15 mil.

– 80 procent av alla svenska dagsresor med bil ligger på under sju mil, hälften av alla resor under två mil. Det betyder att elbilens räckvidd fungerar bra för de flestas vardagsresor, menar Mattias Goldmann.

Och så till laddningen – måste man egentligen ladda bilen vid speciella laddningsstationer?

– Nej, inte alls. Ett vanligt uttag räcker, det tar bara längre tid, säger Tommy Lindholm.

Men trots att elbilarna kanske inte har fullt så mycket emot sig som många tror kan man man konstatera att de ännu inte blivit särskilt vanliga i Sverige. Vid halvårsskiftet fanns det ungefär 2 500 registrerade i landet. Det motsvarar blott 0,05 procent av hela bilparken.

Thomas Arnroth/TT