Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Efterlängtat vägbygge blir inte av

Det tycks ha gått troll i den efterlängtade om- och tillbyggnaden av väg 315 mellan Rätan och Utanbergsvallarna. Nu har Trafikverket bantat projektet rejält. För samma antal pengar som för tio år sedan ska vägen rustas år 2016.

Annons

Häromkvällen bjöd Trafikverket in till ett informationsmöte kring den aktuella vägens framtid i Bölegården i Rätansböle. Intresset från befolkningen är stort.

Bara för något år sedan presenterade Trafikverket storslagna och för befolkningen och turistnäringen, efterlängtade planer. Vägsträckan skulle då få en omfattande upprustning. Bland annat skulle en helt ny sträckning på 1,5 kilometer förbi Rätansböle byggas. Vägen skulle breddas och flera kurvor rätas ut. Vägbredden planerades till 7,5 meter och byggstart år 2012. Tanken då var att skapa en enhetlig vägstandard från kust till inland eftersom vägsträckan från Östavall och Rätan redan är ombyggd. Den ambitionen tycks nu vara glömd.

I sista stund meddelade Trafikverket att bygget inte skulle bli av. Allt projekteringsarbete som gjorts då åkte ner i papperskorgen. Pengarna behövdes för angelägnare projekt. Samtidigt fortsatte standarden längs väg 315 att sjunka. Förra våren tvingades man bland annat stoppa tunga lastbilstransporter genom att sänka maxlasten rejält. Vägen håller inte för alla tunga transporter och beläggningen är rejält sönderkörd.

Redan år 2000 genomfördes en bärighetsutredning. Där fastställdes att väg 315 har för låg bärighet och att den bör uppgraderas till den högsta bärighetsklassningen, korsningar bör åtgärdas ur trafiksäkerhetssynpunkt, samt att väg 315 är hårt trafikerad i perioder under turistsäsongen. Just denna väg står även högst i prioritet för även Härjedalens kommun. Orsaken är de stora turistsatsningar som genomförs.

Nu har Trafikverket tagit ett nytt grepp kring vägen. Även denna gången med hjälp av så kallade bärighetspengar. Trafikverket hävdar nu att reglerna kring dessa pengars användning säger att de endast får användas för upprustning av befintlig sträckning. Det innebär nu att de många tvära kurvorna blir kvar, liksom sträckningen genom Rätansböle och den svåra passagen över Galberget. Men även tidigare projekt skulle finansieras av bärighetspengar. Men då alltså med betydligt större och mer omfattande åtgärder...

Trafikverket har nu 68 miljoner för projektet. Dessutom kommer 12 miljoner från det så kallade länsanslaget. Totalt alltså 80 miljoner för de 18 kilometrarna.

De 12 miljonerna ska användas bland annat för att räta ut en svår s-kurva samt till förbättring av två korsningar, i Rätan och Utanbergsvallarna. Nu har berörda en tid på sig att yttra sig över projektet innan slutliga beslut fattas.

Byggstart är denna gången planeras till 2016 och beräknas pågå under två år