Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dyrt vrålåk för hela familjen

Det här är bilen där du får in hela familjen och halva bohaget och samtidigt kan utmana en Porsche vid nästa rödljus. Nya Audi RS6 är helt enkelt världens snabbaste kombi.

Annons

Accelerationen från stillastående är mäktig. Än mer imponerande är att den drygt två ton tunga kombibilen bara fortsätter och fortsätter att öka farten. Kraften från den överladdade V8-motorn tycks aldrig ta slut och när elektroniken stryper bränsletillförseln vid 280 kilometer i timmen känns det som om man blivit snuvad på crescendot. För det finns mer resurser kvar.

En ulv i fårakläder är ett alltför slitet idiom, men passar verkligen nya Audi RS6. En praktisk och trygg familjebil med generösa utrymmen som med gaspedalen i bottenläge förvandlas till en rytande supersportbil som skulle platsa lika bra på Mantorps racingbana som på E4:an som passerar strax bredvid.

RS-bilarna är de mest muskulösa modeller Audi har att erbjuda och den första generationen RS6 introducerades för drygt tio år sedan, redan då med en V8-motor under huven. Generation två kom 2007 och var försedd med en monstruös V10-maskin som gav 580 hästkrafter. Nu är man tillbaka till åtta cylindrar, varav hälften dessutom går att sätta i vila. Givetvis handlar det om att minska utsläppen av koldioxid. Att det samtidigt innebär lägre bränsleförbrukning kanske köpare av en sådan här vagn inte fäster så stor vikt vid.

Hur som helst ligger den nu på 0,98 liter milen, på papperet. I verkligheten kommer du aldrig under litern, inte ens om du aktiverar cylinderavstängningen och låter motorn gå på bara fyra cylindrar. Så fort motorn belastas hoppar de fyra vilande cylindrarna igång igen.

Motorteknikerna i Ingolstadt har dock inte prutat en millimeter på prestanda - eller prestige: Ingen konkurrent ska kunna åka ifrån en RS6:a.

Den nya V8-motorn har blivit både mindre och lättare, men framförallt mycket effektivare.

Nu sitter de bägge turboaggregaten mellan cylinderbankarna, inne i V:et så att säga, för att det ska bli kortare väg från avgasventilerna till turboturbinerna, med snabbare gasrespons som resultat.

Att få en liten nätt och lätt sportbil att lyda minsta vink vid driven körning är kanske inte så utmanande för en chassiingenjör, men att dressera den här femsitsiga kolossen till en lydig och följsam balettdansör är en bedrift utöver det vanliga.

Men nu är det ju också så att Audi RS6 inte bara lämnar svarta spår i asfalten utan också ruggiga spår i plånboken. Dryga miljonen i grundutförandet! Så för de flesta blir det nog bromsspår.