Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Dyrt och ineffektivt"

27 miljoner kronor mindre att anställa ungdomar inom turismnäringen för. Eller en statlig subventionering av turismföretagen. Den politiska dragkampen om arbetsgivaravgifterna fortsätter.

Annons

Inom skid- och besöksnäringen får många unga i länet sina första jobb. I en beräkning som Moderaterna låtit Riksdagens utredningstjänst göra så skulle en höjning av arbetsgivaravgiften leda till att skid- och besöksnäringen i länet får ökade kostnader med 27 miljoner per år. Regeringspartierna är oroade över att de ökade kostnaderna skulle leda till att färre unga anställs.

Finanspolitiska rådet är en oberoende myndighet som ska granska regeringens finanspolitik. Rådet skriver i sin rapport från 2011:

"Differentierade arbetsgivaravgifter kan vara lämpliga för att stärka konkurrenskraften för enskilda grupper som står långt från arbetsmarknaden. Argumentet gäller emellertid inte för ungdomar i allmänhet. För dessa är sannolikt undanträngningseffekterna stora och skattesänkningen riskerar att övervältras i högre löner. Lägre arbetsgivaravgifter för alla ungdomar är en dyr och ineffektiv åtgärd för att sänka ungdomsarbetslösheten."

Saila Quicklund, (M), riksdagsledamot från Jämtland, sitter i partistyrelsen och är en av författarna bakom rapporten om hotet från höjda arbetsgivaravgifter.

Har Finanspolitiska rådet fel i sin analys av differentierade arbetsgivaravgifter?

– Ja. Men det beror på hur man ser det, säger Saila Quicklund. Deras sätt att se det, kopplat till kronor och ören, så ses inte den effekt det borde ha gett.

Hur vet ni att de 27 miljonerna idag används till att anställa ungdomar i turistnäringen?

– De företagare som vi träffat här i Åre under kapitalmarknadsdagarna säger att det kommer påverka hur många unga de anställer, säger Saila Quicklund.

Skistar är en av de stora arbetsgivarna åt unga säsongsarbetare i Jämtlands län. Sextio procent av deras anställda är under 23 år, alltså den grupp som ger störst effekt av den differentierade arbetsgivaravgiften.

– För vår del rör det sig om ökade kostnader på 5,6 miljoner kronor för våra anläggningar i Jämtlands län om arbetsgivaravgiften höjs, säger Niclas Sjögren Berg, destinationschef för Skistar Åre och Vemdalen. Jag tror att de unga medarbetare som i dag har en fördel gentemot äldre, på grund av den lägre arbetsgivaravgiften, inte skulle ha lika lätt att ta sig in på arbetsmarknaden.