Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dyrbara köer hos myndigheterna

Annons

Myndigheter, stat, kommuner, landsting, polisen, försäkringskassan och till och med Telia har oftast telefonsvarare med fyra till sex alternativ, val och beskedet om var i telefonkön man står.

Hur många gamla och sjuka klarar den här automat- och kösituationen?

Varför detta dumma, tidsslösande system med orimliga väntetider i ett land där närmare 1,3 miljoner människor i arbetsför ålder saknar ett arbete? Anställ därför folk, som kapar telefonköerna samt när väntetiden är mer än två till tre minuter meddelar telefonsvararen; om ni inte vill vänta uppge namn och telefonnummer så ringer vi upp.

Medelkostnaden för arbetskraft i Sverige är omkring 300 kronor per timme. Alltså väntas det i telefonköer bort tiotals miljoner varje dag för, och per år kanske så mycket som två till tre miljarder. Finns det något dummare än att betala ut arbetslöshetsersättning en längre tid utan att få något för pengarna?

Det blir så mycket dummare när arbetslösheten bland ungdomar är över 25 procent och det finns uppgift om att av ungdomar som får gå arbetslösa mer än två till tre år så är det 30 procent av dem som aldrig kommer ut i arbetslivet.

Erland Lundgren, Norrland

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel