Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dyr men oväntat sportig koloss

En bil som väger drygt två ton, är över fem meter lång och drivs av en dieselmotor - kan den någonsin betraktas som en sportvagn? Ja, om den tar sig till 100 kilometer i timmen på 4,7 sekunder och det står Audi A8 på bakluckan.

Annons

Audi A8 är inte en bil som alla andra. Inte ens som andra Audi-bilar. Det här är det bästa bilbyggarna i Ingolstadt kan snickra ihop för närvarande. Och köparna är förmodligen inte heller som alla andra - åtminstone inte vad gäller bankkontot.

Visserligen kostar bilen jag kör "bara" en knapp miljon i standardutförande. Men den som handlar bil på den här nivån nöjer sig väl inte med det? Enbart läderklädseln och de balsamvinägerbruna träpanelerna i "min" bil kostar 172 000 kronor extra. Då ingår förstås massage och ventilation i de främre stolarna. Bang & Olufsens ljudsystem kostar 79 000 kronor och 21-tumsfälgarna drar upp priset med ytterligare 20 000 kronor.

Det är alltså ingen större konst att höja priset på den här bilen med ytterligare en halv miljon. Dock är luftfjädring och inställbara stötdämpare standard. Fattas bara annat. Klart att man ska åka tyst och komfortabelt i en sådan här vagn. Och det gör man - med råge.

Den mest intressanta extrautrustningen till nya Audi A8 heter Matrix och kostar 29 200 kronor. Systemet består av totalt 50 stycken led-lampor och ersätter de vanliga huvudstrålkastarna. Matrix bländar av precis så mycket att andra trafikanter inte störs - men kan samtidigt fortsätta att ge helljus runt omkring. Oavsett om det är en mötande bil eller motorcykel eller om man kommer ifatt ett framförvarande fordon. Allt sker automatiskt.

För ytterligare 26 800 kronor kan du även få så kallad Night Vision, en nattkamera i fronten som ser både människor och större djur i mörker. Föraren hålls informerad via en bildskärm på instrumentpanelen.

Nya A8 går även att få i en förlängd version, plus 13 centimeter, och med både bensin- och dieselmotorer och med cylinderkonstellationerna V6, V8 och W12.

Testbilen drivs av en 4,2-liters V8-diesel med dubbelturbo, som dels ger 385 hästkrafter men framförallt ett makalöst vridmoment. Tryck gasen i botten och det känns som om ett godståg dundrar in i baken. Den här tvåtonnaren kan faktiskt köra jämnt lopp med en Porsche 911 Carrera som är ett halvt ton lättare!

Men kanske mest fantastiskt med A8:an är att den känns nära nog lika lättfotad som Porschen, tack vare den dynamiska styrningen (som kostar 15 800 kronor extra).

Antingen låter du automatiken styra de åtta växlarna i Tiptronic-lådan eller också kan de manövreras manuellt med paddlar vid ratten. Bilen ger så snabb styrrespons att det faktiskt kräver lite tillvänjning. Jag höll nästan på att ta med mig ena grindstolpen när jag svängde ut från generalagentens gård. Bilen lyder minsta vink, utan fördröjning.

Värt att komma ihåg, när man nu betonar bilens storlek och vikt, är att den möjligen hade varit ännu tyngre om inte Audi var en föregångare när det gäller lättviktskonstruktioner med mycket aluminium.

Rolf Gildenlöw/TT

rolf.gildenlow@tt.se