Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dunkelt flygbeslut

Frågetecknen hopar sig runt beslutet att fjärrstyra flygtrafiken på Frösön från Arlanda.

Är visionerna mer omfattande än vad Luftfartsverket vill ge sken av?

I verkets pressmeddelande nämns bara planerna på att fjärrstyra flygplatserna i Kiruna, Umeå, Östersund och Malmö från "...en gemensam kontrollcentral...för de fyra flygplatserna".

I Saabs pressmeddelande beskrivs samma kontrollcentral på Arlanda som "... en central för flygtrafikledning som kan fjärrstyra upp till ett tjugotal ...flygplatser".

Saab och LFV bygger alltså en central som har kapacitet att styra samtliga flygplatser som LFV ansvarar för. Hur har man tänkt utnyttja den kapaciteten?

Projektet har beskrivits som en möjlighet att rädda mindre flygplatser från nedläggning. Men om det växer i omfång börjat det likna en omvänd regionalpolitik.

En referensgrupp med lokala chefer och personal som deltagit i förarbetet har motsatt sig beslutet. Tekniken är för oprövad. Osäkerheten är för stor. Beslutet är förhastat, anser gruppen.

I beslutsunderlaget till LFV:s styrelsen fanns inte referensgruppens synpunkter med. Varför?