Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dubbat räddar liv

Annons

För en tid sedan påstod två debattörer att ett dubbdäcksförbud skulle rädda liv och inte skulle påverk trafiksäkerheten. Båda påståendena är enligt vår mening felaktiga. Det två städer som har minst problem med partiklar är Stockholm och Tallinn, enligt en rapport från Riksdagens utredningstjänst. Två städer som båda tillåter dubbdäck. De städer som har störst problem med partiklar har alla dubbdäcksförbud. Redan där faller påståendet om ett dubbdäcksförbud.

Finns då inga problem med partiklar? Jo, men dubbdäck är bara en av flera källor till partikelutsläpp, och inte nödvändigtvis den största.

Det mest allvarliga är dock påståendet om att inte trafiksäkerheten skulle påverkas av ett nationellt dubbdäcksförbud. Här utelämnar debattörerna den studie som Trafikverket och VTI har gjort som visar att risken att dö i en trafikolycka ökar med över 40 procent om man kör dubbfritt jämfört med om man kör med dubbdäck i Sverige. De däcktester som har publicerats i år visar att dubbdäcken är överlägsna friktionsdäcken i trafiksäkerhetshänseende.

Det är alltså ett felaktigt påstående att trafiksäkerheten inte skulle påverkas i Sverige med svenska förhållanden. Vi anser att Riksdag och Regering fortsättningsvis ska stå bakom nollvisionen med noll döda i trafiken. Det är helt oförenligt med förslag om ett nationellt dubbdäcksförbud, eller förslag om minskat dubbdäcksanvändande.

Saila Quicklund (M), Ulf Berg (M), Lars Beckman (M), riksdagsledamöter

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel