Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DN:s ekonomisidor i reklamkampanj

Annons


I reklamkampanjen skrapas tråkiga artiklar i Dagens Nyheters ekonomidel bort med hjälp av ett Eurocard. Ett brott mot upphovsrätten, menar DN-journalisterna som nu kräver ersättning från reklambyrån Swe.

Branschorganet Dagens Media uppmärksammar den aktuella Eurocard-kampanjen, där kortet används för att skrapa bort livets jobbiga sidor. En annons illustreras med delar av tidningsartiklar om finanskrisen, som tidigare har publicerats i Dagens Nyheter.

Men journalisterna har inte tillfrågats om att medverka i kampanjen - vilket kan strida mot upphovsrättslagen.

-Jag vet inte om reklambyrån Swe var okunniga eller gjorde en rövare. Men jag tycker att även de borde känna till grundläggande upphovsrättsliga regler, säger journalistklubbens ordförande Hans Arbman till Dagens Media.

Arbman anser också att kampanjens budskap gör att Dagens Nyheters ekonomisidor hamnar i dålig dager.

-Det känns ju inte så kul för redaktionen, säger han.

Annonsen har gått i såväl Dagens Nyheter som Svenska Dagbladet och även i norsk press.

Mer läsning

Annons