Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Digitalt självklart för Ulrika

Skype, Twitter och Ipad är självklara verktyg i Ulrika Erikssons undervisning. Det har gjort att hon har blivit nominerad till lärarpriset Guldäpplet.

Annons

Lågstadieläraren Ulrika Eriksson på Svenstaviks skola försöker i stor utsträckning att använda digitala verktyg i sin undervisning. När LT hälsar på har hon en svensklektion med nyblivna förstaklassare. Lektionen går ut på att "skriva sig till läsning", vilket innebär att eleverna skriver in meningar på dator - som sedan läser upp det som står på skärmen, oavsett om det är rätt- eller felstavat.

– Alla har inte motorik för att skriva med penna. Men vi har även övningar där de får träna motorik, säger Ulrika Eriksson.

För tre år sedan började hon använda digitala verktyg allt mer i sin undervisning med sina dåvarande ettor. Ett program som hon har använt mycket är Skype – programmet där man ringer upp sina vänner via datorn.

– För oss som bor här i glesbygden är Skype helt otroligt, säger Ulrika Eriksson.

Via programmet har Svenstaviks skola haft kontakt med bland annat Vasamuseet, programledare på Bolibompa och även andra skolor utanför Jämtland. Via e-post har barnen också kommit i kontakt med Jämtlands president Ewert Ljusberg och skidstjärnan Ida Ingemarsdotter. Hennes tidigare klass hade även en blogg, något som de nya ettorna snart också ska få.

Detta har gjort att Ulrika Eriksson är en av 100 svenska lärare som är nominerad till priset Guldäpplet, som delas ut den 29 oktober på Skolforum i Älvsjö.

– Det är hedrande att få vara nominerad, jag blev alldeles rörd. Det är också viktigt med positiv uppmärksamhet för skolan. Jag tror inte att jag vinner. Jag känner till några av dem som är nominerade och för mig är det som en vinst att vara nominerad, säger Ulrika Eriksson.

Oavsett om hon vinner priset kommer digitala verktyg fortsatt vara en del i undervisningen för henne.

– Det här är barnens verklighet och skolan är deras vardag. Skolan måste tillhandahålla de här verktygen och lära barnen hur de fungerar, säger Ulrika Eriksson.

Svårigheten har emellanåt varit tillgången till de digitala verktygen. Men sedan hon drog i gång sitt förändrade undervisningssätt har klassen fått en datasal där barnen turas om att använda datorerna.

Ulrika Eriksson ser användning av datorer och läsplattor som en självklar del i sin undervisning, men det är också viktigt att ha en klar idé med varför de andvänds.

– För mig är det så självklart. Det är det inte för alla. Men man måste ha en pedagogisk tanke, annars är det ingen mening.