Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dieter kan vara farliga på sikt

Atkinsdieten, LCHF och liknande dieter är inte så hälsosamma som vissa tycks tro. Åtminstone inte i ett längre perspektiv. För lite kolhydrater och för mycket protein kan resultera i en stroke.

En proteinrik kost med lite av kolhydrater ökar risken för hjärtsjukdom och stroke.
Det konstaterar forskare vid Karolinska institutet och Harvarduniversitetet i USA i en studie som publiceras i British Medical Journal och som bland andra Upsala Nya Tidning och Dagens Nyheter skriver om.
– Den som vill gå ner i vikt bör inte okritiskt kasta sig över modedieter som Atkins och LCHF och stirra sig blind på kortsiktiga viktresultat. Man måste också tänka på de långsiktiga hälsoeffekterna, säger Hans-Olov Adami, professor i cancerepidemiologi vid Karolinska institutet, till Dagens Nyheter.
Väsentligt ökad risk
Tillsammans med kollegor i både Sverige och USA har han följt 43 000 kvinnor i Uppsalaregionen i 16 år i en av de största vetenskapliga undersökningarna hittills av lågkolhydratdieters långsiktiga effekter.
Under tiden drabbades 1 270 av kvinnorna av hjärtinfarkt eller stroke. Risken att insjukna ökade i takt med att de höll igen på kolhydrater och åt mer protein. Hög andel växtprotein i maten var mindre skadligt än hög andel djurprotein.
– Det är en väsentligt ökad risk att drabbas om man äter på det här viset. Hjärtsjukdomarna ökar med nästan en tredjedel, säger Hans-Olov Adami.
Halvt kilo i veckan
Enligt Alicja Wolk, professor i nutritionsepidemiologi vid Karolinska institutet, är detta den senaste i raden av studier som visar på risken med att utesluta kolhydrater till förmån för protein, framför allt om dessa kommer från rött kött eller charkuterivaror. Kopplingen till både cancer och stroke är tydlig, säger hon.
– Det finns flera studier som visar det. Sedan 2007 har World Cancer Foundation rekommendationer om att man ska äta högst 500 gram rött kött i veckan.
Att dra ner på mängden kolhydrater, som finns i pasta, potatis och ris, är inte farligt i sig. Däremot bör detta inte ersättas med mer rött kött.
– I stället bör man äta fisk eller vitt kött, som kyckling, eller vissa grönsaker som innehåller mycket protein. Det viktiga är att kosten är balanserad.