Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det våras för Dagerman

/
  • Vid sidan av sina böcker fortsätter personen Stig Dagerman att fascinera. 1945 debuterade han med ”Ormen” och bara fyra år senare sätter han punkt för romanen som ska bli hans sista, ”Bröllopsbesvär”.Foto: Scanpix/Arkiv

Stig Dagerman går mot en ny vår. "De dömdas ö" har världspremiär på teaterscenen samtidigt som Norstedts ger ut Dagermans romaner på nytt.

Annons

På bara fyra år skrev Stig Dagerman de romaner och texter som i dag är litteraturhistoria. "Tyst höst", Dagermans reportage från efterkrigstidens Tyskland lyftes nyligen fram som det ultimata exemplet på en litterär kvalitetsjournalistik som dagens svenska dags- eller kvällstidningar aldrig skulle bekosta.

Hösten 1946 sändes Stig Dagerman till det sönderbombade Tyskland av Expressen. Med en blick som varken väger eller mäter, inte ens eländet, skriver Elfriede Jelinek, återgav Dagerman den hungersnöd, apati och skuld han mötte.

I mars kommer såväl "Tysk höst" som "Bränt barn" i nyutgåva med nyskrivna förord av just Elfriede Jelinek respektive PO Enquist.

Dagerman tillhör den exklusiva skara svenska författare som hela tiden får nya, yngre läsare, framhåller Håkan Bravinger, förläggare på Norstedts.

- Och det finns hela tiden yngre författare som är intresserade av honom, det gör honom ganska unik.

Medan Italien och framför allt Frankrike alltid har Stig Dagermans böcker i boklådorna har nu även amerikanska förlag anmält sitt intresse, enligt Håkan Bravinger. I Tyskland ges Dagermans böcker snart ut i nytryckt upplaga precis som i Sverige.

I september kommer "Ormen". Siri Hustvedt skriver förord just nu. JMG Le Clézio författar texten till Dagermans märkligaste roman, "De dömdas ö", om sju skeppsbrutna och deras färd genom djungeln på en öde ö. På fredag har berättelsen världspremiär i dramatiserad form på Moment:teater i Gubbängen utanför Stockholm.

- När man läser "De dömdas ö" kommer man till slut in i en värld som är alldeles fantastisk. Den är omöjlig att göra teater av men om vi kan förmedla en fläkt har vi lyckats, säger regissören Pontus Stenshäll.

- Det är så insiktsfullt skrivet. Dagerman är en otrolig människokännare.

Mer läsning

Annons