Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det kallas kärlekskomedi

/
  • Berit Carlbergs änkefru husmorstipsar Hans Josefssons änkeman i Mobergs välspelade komedi.Foto: Martin Skoog

Det är småländska snusbussar, hemtrevliga pelargoner och stugor på fri grund. Det är fullsatt fredagkväll på Storsjöteatern och rätt många ur den äldre generationen.

Annons

Jag gissar att de insprängda läsarsångerna (Pärleporten, Ovan där och Barnatro) i Vilhelm Mobergs ”Änkeman Jarl” har samma glada igenkänningseffekt på delar av den här publiken som 80-talshitsen i den midsommarnattsdröm jag såg dagen innan hade på mig.

Stämningen är mycket god och pjäsen är väl genomförd: särskilt gillar jag Amelie Fleetwoods härligt skenheliga Hilma och Berit Carlbergs snygga utspel och goda timing i rollen som änkan Gustava.

Intrigen är som följer: Andreas Jarl har blivit änkeman och upptäcker hur mycket hustrun Kristina fixade när han inte råkade se. Hushållerska är det inte tal om: ”De blir så dyra fruntimren om man ska ta dem utifrån” som Jarl säger. Döttrarna Hilma och Martina erbjuder sig båda att säga upp sig från sina tjänster och sköta sin far – om de får stugan efter hans död. Men det vill Jarl inte höra talas om.

Istället satsar han på änkefrugrannen Gustava som liksom han ser praktiska och ekonomiska fördelar med att dela stuga.

Men på gratulationskalaset blir kostnaden för tio kilo vetemjöl det gemensamma hushållets fall. Regissören Jan de Laval skriver i programbladet: ”Men trofastheten mot den döda hustrun segrar över de praktiska och ekonomiska beräkningarna”. Kanske kan man se det så. Men jag ser något annat: en diskussion om obetalt hushållsarbete – är döttrarna verkligen giriga som pressutskicket vill låta påskina? Eller kräver de bara sin rätt?

Äktenskapet med Kristina var också ett praktiskt-ekonomiskt arrangemang där hushållsarbetet var bekvämt och osynliggjort. Skillnaden är att det där aldrig var fråga om betalning eftersom de tu var ett och, för att citera titeln på Carin Holmbergs doktorsavhandling om unga så kallade jämställda par idag: ”Det kallas kärlek”. Och de funderingarna gör Mobergs komedi så mycket mer intressant för mig.

Mer läsning

Annons