Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Det är värdefullt med bred enighet om snabbtågen

De borgerligas kovändning om nya snabbtågsjärnvägar genom södra Sverige var det mest överraskande under Almedalsveckan. Min första tanke var: hur kan de tro att detta ska gå hem? Det var ju inte en fråga vilken som helst utan en där man år efter år talat om att Sverige överinvesterat i järnväg och att nya järnväg var ett slöseri som aldrig kan försvaras.

Annons

Att det handlar om att möta ett uselt opinionsläge är uppenbart. Tidshorisonten är lång och finansieringen så svajig att den måste beskrivas som obefintlig.

Speciellt när det gäller det luddiga talet om dubbelspår Gävle - Sundsvall och Norrbotniabanan saknas varje försök till finansiering från de borgerligas sida.

Här finns en varningssignal. Det är svårt att tro att de borgerliga ser till att några större delar av investeringarna ska hamna i Norrland.

Vi bör ändå välkomna att projektet nu möts av stor enighet. Det handlar förstås om miljön. Långtradartrafikens explosionsartade utveckling har gett 50 procent i ökade utsläpp sen 1990 och den Vildavästern-liknande situationen i transportbranschen ger arbetsvillkor där oblygt utnyttjande är grunden till priser som järnvägen inte kan konkurrera med.

Högre transportpriser är inget att stå efter i sig. Men folk ska inte utnyttjas på svensk arbetsmarknad.

Med nya investeringar ökar järnvägens konkurrenskraft eftersom nya snabbtågsbanor frigör dagens stambanor för både godstrafik och pendeltåg.

Tågexperter har i veckan pekat på hur man kan förbilliga mångmiljardsatsningen genom att som i Japan och Kina bygga så mycket som möjligt på pelare. Vi får räkna med att ta in kunnande från utlandet.

Den framtidstro projekt som dessa skapar, gör ändå att de unga vet att det därmed finns välbetalda jobb för den som väljer att studera till ingenjör.

Med bred politisk enighet bör det därtill gå lättare att se att det vi bygger för framtiden inte måste betalas till fullo första dagen. Ingen lånar så billigt som staten och räntorna har aldrig varit lägre. Det är dags att investera.