Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Det är skrattretande dåliga vägar här"

En vecka har gått sedan grusvägen i Landön hyvlades och ställdes i ordning.
Nu har redan de första potthålen börjat dyka upp.
– När det är som värst är det både vänster- och högertrafik när man ska köra på den här vägen, säger Magnhild Nilsson, offerdaling.

Annons

LT träffar offerdalingarna Göte Thorén och Magnhild Nilsson vid grusvägen 686. De mötte på onsdagen nye landshövdingen Jöran Hägglund för att diskutera vägstandarden i länet.

Då är länsväg 686 ett utmärkt exempel. Den utsågs häromåret till Sveriges sämsta väg av tidningen Expressen.

– Vägen hyvlades för en vecka sedan. Och som du ser så har de första potthålen redan börjat dyka upp, säger Magnhild Nilsson luttrat när hon tar med LT i bilen och kör längs 686:an. Hennes bil slirar betänktligt och "flyter" ovanpå vägen.

– När det är som värst är det både vänster- och högertrafik när man ska köra på den här vägen. Blir det möte med en långtradare då så är det inte roligt, säger hon.

– Det är ingen riktig bilväg. Som jag sa till Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm när jag träffade honom: "Den här vägen är byggd för häst och släp", säger Göte Thorén.

Han har under en tid arbetat på gräsrotsnivå för att försöka sätta vägstandarden i länet på den politiska agendan.

– Inför valet så vill vi få hit politiker från trafikutskottet, ministrar, riksdagsledamöter, säger Göte.

Som alltid är det en fråga om resurser och hur vi vill använda våra gemensamma skattepengar. I den nuvarande budgeten för länets vägar finns 477 miljoner kronor. Det ska räcka till 604 mil väg i länet enligt Göte Thoréns beräkningar.

– Det är en stor skillnad mot exempelvis Blekinge som får 487 miljoner kronor till 165 mil länsväg, säger Göte Thorén.

Problemet är hur vägpengarna beräknas. I Jämtland är det många turister som kör. Och mycket tung långtradartrafik med timmer och gods går också till och från länet.

Men de statliga vägpengarna beräknas på antal invånare i det aktuella länet. Som bekant är Jämtland glest befolkat.

– Vi är ett turistlän och det behövs bra vägar för att man ska kunna köra till turistattraktioner, säger Magnhild.

– De här pengarna som de (regeringen, riksdagen) tillsätter är alldeles för lite. Det är på det klara med att det måste bli mer pengar, säger Göte Thorén.

Länsväg 686 får ett visst underhåll varje år. Men eftersom att det saknas en ordentlig grusgrund så blir det rena lervällingen så fort det börjar regna.

– Sedan har det dikats ut här. Men det här är ju inga riktiga diken. Ett riktigt dike ska ju vara så här brett åtminstone, säger Göte Thorén och måttar med famnen när han står nere i den halvmeter smala dikeskanten.