Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Det är inte Biltema som bestämmer

Annons

Biltema har utlöst en häftig handelsdebatt i Östersund. Anledningen är att företrädare för bildelskedjan börjat hota med att dra sig ur planerna på en etablering i Lillänge. Eventuellt väljer de Åskorset i stället.

Det är ett klassiskt utpressningsknep. "Duger det inte så slår vi oss ner någon annanstans". I själva verket är Östersund naturligtvis en mycket intressant etableringsort. Det är en av de städer där det byggs mest bostäder i hela landet. Politikerna bör inte låta sig stressas till oövertänkta beslut. Perspektivet i samhällsplaneringen bör vara så långsiktigt att det innefattar nästa generation. Besluten ska inte styras av kvartalskapitalism. Inte heller av gammal antagonism. Att tillåta en etablering för att blockera grannkommunen är inget bra motiv. Både Krokom och Östersund har en lång historia av rivalitet och missunnsamhet. Det är dags att bryta den nu. Invånare på båda sidor av gränsen bor trots allt i samma stad, delar samma arbetsmarknad och samma handelsutbud. Det måste gå att kommunicera så att inte en ologisk och otidsenlig kommungräns får styra stadsplaneringen.

Därmed inte sagt att frågan om nya handelsområden är enkel, särskilt som exploatören TK Developments paket rymmer en helhetslösning där betongstationen ingår. Det är smärtsamt att säga nej till investeringar som ger jobb, ett nettotillskott på 50 arbetstillfällen enligt den utredning som konsultföretaget WSP gjort.

Men även WSP tvingas gissa om framtiden. Det är en avgrund mellan de alternativa prognoser de presenterar om e-handelns utveckling. Det de kallar det "normala scenariot" är att e-handeln inte kommer att växa snabbare än den gör i dag. Minst lika troligt verkar det att e-handelns tillväxttakt ökar på bekostnad av den vanliga handeln. Den utvecklingen kallar WSP för det "starka" scenariot. Vilken prognos som slår in kan bli helt avgörande för handelsområden av Lillänges typ. Skillnaden mellan de två prognoserna är i reda pengar 80 miljarder kronor fram till år 2030. Det är inga småpengar.

En annan sak är att det fortfarande verkar oklart vad som kommer att säljas i de nya butikerna i Lillänge. Eller har jag missat något? Har det varit några klara besked? Handelsutbudet är ju helt avgörande. Biltema är rimligtvis inget hot mot centrumhandeln. Men vad innebär egentligen "sällanköpsvaror", som det talas om? Är det böcker, leksaker, kläder, sport & fritid? Självklart konkurrerar ett sådant utbud med cityhandeln, särskilt i kombination med restauranger och kaféer. Det är lätt att det sker en glidning i handelsdefinitionerna när stora kedjor ska klämma in sina koncept i kommunernas detaljplaner. Hur många visste att Ica Maxi skulle inhysa en normalstor bokhandel och en mindre jeansbutik?