Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Destination Östersund agerar i coronatider – gratis parkering och hemleverans: "Måste hålla staden levande"

Många företag genomlider stora svårigheter just nu. Därför agerar Destination Östersund snabbt, bland annat genom att erbjuda fria parkeringar i centrum och hemleverans av varor från stadskärnan.
– Det viktigare än någonsin att stötta vår lokala handel, när företagen i vår stad står inför tuffa utmaningar. Alla kan göra skillnad, menar Calle Hedman.

Destination Östersund fortsätter sitt jobb för en aktiv stadskärna i Östersund. Och i coronavirusets spår behövs de mer än någonsin.

– Alla jämtar och Östersundsbor måste nu dra sitt strå till stacken. Tillsammans håller vi vår stad levande, säger Calle Hedman, centrumutvecklare på Destination Östersund.

En direkt åtgärd är att Destination Östersund i samarbete med Östersunds kommun, från och med fredag den 20 mars och fram till 30 april, erbjuder två timmars fri parkering i röd zon på allmänna, kommunala p-platser utomhus i Östersunds centrum. Målet är att underlätta för de lokala företagen i centrum, inom framför allt handel, restaurang- och caféverksamhet. Därtill ska Stortorget tömmas på snö för att frigöra ytterligare parkeringsplatser.

– Du som är frisk och kry och inte tillhör riskgrupperna, fortsätt handla, äta, fika och göra dina ärenden på stan, säger Hedman.

Läs mer på Destination Östersunds hemsida.

Destination Östersund har tagit fram parkeringskort som fungerar som en P-skiva och dessa parkeringskort finns redan nu att hämta i Turistbyrån. Noteras bör att P-skivor, oavsett var den kommer ifrån, går lika bra att använda.

Det lilla extra stödet är extra viktigt just nu.

Destination Östersund har dessutom också lanserat tjänsten Shopping Akuten, som sjösattes 19 mars och ska initialt vara igång i tio dagar - till att börja med.

– Det är en tjänst där de som behöver hjälp med något i stadskärnan skickar in en beställning via vårt webbformulär, eller ringer oss, så hjälper vi med att handla och köra hem inköpen, berättar Hedman.

Betalning sker primärt via swish direkt till butiken, men om butiken inte tar swish så kan kunderna även swisha eller betala med kort till Destination Östersund så löser de själva köpet.

– Denna tjänst är snabbt påhittad och vi ville komma igång så snabbt som möjligt. Detta innebär dock att vi kommer upptäcka brister allt eftersom och försöka lösa dessa. Men vi ber alla ha överseende med det, säger Calle Hedman, som tillägger.

– Och glöm inte att sprida lite kärlek! Det kan vara ett tack eller några snälla ord till dina favoritföretag. Det kostar dig inget men det lilla extra stödet är extra viktigt just nu.

Fakta: Shopping Akuten

● En tjänst där alla som behöver hjälp med något i stadskärnan skickar in en beställning via ett webbformulär , eller ringer Destination Östersund på 079-049 38 63, så hjälper de med att handla och sedan köra hem inköpen till kunden. Här finns webbformuläret: https://forms.gle/yCgDiYLgt8K88XB96

● Destination Östersund tar emot beställningar mellan kl 09.00-14.00 och därefter fokuserar de på att köra ut varorna. Om beställningar kommer in efter klockan 14.00 sker leverans dagen efter.

● Betalning sker primärt via swish direkt till butiken, men om butiken inte tar swish funkar det även att swisha eller betala med kort vid hemleveransen till Destination Östersund så löser de själva köpet.

● Både tjänsten att göra inköpet och hemkörningen (inom Östersunds kommun) är gratis för dig som kund. Målsättningen är att leverera inom 24 timmar från kl 14.00 varje dag.

Fakta: Några konkreta tips på vad du kan göra för att stötta Östersunds handel just nu:

● Köp presentkort till dig själv eller någon du tycker om.

● Köp presenter som du redan nu vet att du ska ge bort längre fram.

● Passa på att unna dig en hotellnatt i stan och semestra på hemmaplan.

● Handla via lokala butikers webbhandel, använd dig av dessa möjligheter!

● Restauranger & caféer ställer om och erbjuder take-out och/eller hemleverans både i egen regi och via tjänster som t.ex. Foodora och Wolt, använd dessa, ät ute hemma.

● Dricksa. Har du möjlighet att ge lite extra dricks, även vid hemleverans, så gör det.

● Klicka like, kommentera och dela företagens inlägg i sociala medier.

● Lägg upp den där bilden från din favoritrestaurang och/eller butik på sociala medier.

● Signa upp på företagens nyhetsbrev och följ dem på sociala medier, håll dig uppdaterad på de förändringar och erbjudanden de skickar ut.

Ovan artikel är framtagen av Brand Studio Mittmedia och Destination Östersund och ej en artikel av nyhetsredaktionen.