Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Den potentiella konsthallen kommer till sin rätt"

Stora och fysiska målningar som kräver sitt rum på Exercishallen Norr, vernissager med broderiet i fokus på Jamtli och Svenssons ramar och blyerts som möter näver på Tullgatan 6. Allt i veckans konstkrönika.

Annons

Exercishallen Norr

Det är en stor utställning jag kliver in i på Exercishallen. Det finns en tyngd i verken som hänger på väggarna. Två konstnärskollegor som träffades på konstakademien i Trondheim ställer ut tillsammans. Deras måleri är ett gemensamt sökande efter utveckling och process. Jag kan se många beröringspunkter i deras måleri. Målningarna är stora och kräver sitt rum. Jag har inte sett den potentiella konsthallen komma till sin rätt så här fint sedan Färgfabriken Norr huserade här.

Det generösa utrymmet gör att jag äntligen ser Kåre Henrikssons målningar ordentligt och blir positivt överraskad. Att se äldre verk samsas med nya ger också en inblick i ett långt yrkesverksamt konstnärsliv. I målningen "Italiensk resa (Toscana)" tar dagboksberättandet över målningen och det informativa tar över på ytan men de nya verken som inte ens är torra har ett friare och öppnare bildspråk. På målningen finns utsuddade detaljer där betraktaren får fylla i själv. Hans målningar är som kartor eller nystan, dagboksanteckningar ur livet, rymmer nyheter om världskrig och politik. Är det obalansen i världen som han genom sina egna vägar försöker strukturera upp? Målningarna skulle fungera liggande eller svävande i taket genom rymden.

Jon Arne Mogstads målningar är likt Kåre Henrikssons stora och fysiska. Målningen "Purple Haze", där han experimenterat med spray i kombination med komplementfärger, vibrerar i sin avskalade enkelhet. El Greco-temat är intressant och fullt av religiösa symboler. Man kan tolka målningarna som fria moderna ikonmålningar. Kompositionen med den heliga familjen är urfräst, kvar är linjerna runtom. Rastermönstren i bakgrunden är dubbeltryckta i varandra och gör att det skapas en energi och rörelse i bilden. Jag ser även en vagina i två av målningarna som är inspirerade av El Greco. Jag vet inte om jag är smittad av debatten kring Carolina Falkholts målningar? Men jag tycker att temat passar fint i Mogstads bildvärld med allt som handlar om grönskan, fjäll och naturhyllningar. Hans målningar med textilfärg ger ett intryck av akvarell och färgen hamnar i skikt, i mjuka övergångar.

Svenssons Ramar

På Svenssons Ramar visar Handlaget sina alster. Ulrika Formgrens verk "Flicka med tiger", "Morfar" och "Evar" är som skissade blyertsteckningar. Den finurliga kompositionen med akvarellpapper som baksida och en flik som skapar distans ger en fin skuggkomposition. Anna Greta Pålssons "Freja" är inspirerande och visar vad man kan skapa av återbruk. Utställningen visar broderiteknik på ett lekfullt och inspirerande sätt.

Tullgatan 6

Tullgatan 6 är Clara Bodéns och Sara Helene Geddas arbetslokal men också en visningsyta för projekt och design som Clara Bodén och Sara Helen Gedda vill ska nå ut publikt. Nu visar Gedda tillsammans med Emma Dahlqvist sina verk i en gemensam utställning. Gedda gör i "Huvudet fullt av skog" upp med sina släktingar i Göteborg som inte kom och hälsade på i Jämtland under hennes barndom. Hon har återskapat barndomsminnen med släktingar som fått ett sammanhang i jämtländskt landskap med skog och fjäll. Hennes teckning är uttrycksfull och skicklig. Kanske är det en läkande process och ett undersökande i att skapa en egen historia på ett nytt ställe. Hennes illustrationer kring temat andas en skön glesbygdsromantik tecknad i blyerts. Bildspråket har influenser från Karin Mamma Anderssons norrländska bildmotiv.

Emma Dahlqvists nävermobiler bär en tung hantverkstradition men hon gör det till sitt egna uttryck. Hennes experimenterande med miljövänliga arbetssätt och material ligger i tiden. Spännande att se hennes experiment med växtfärgade tyger. Att se utställningen på Tullgatan 6 ger hopp om flera spännande utställningar i deras lokal.

Jamtli

I söndags var det välbesökt vernissage på Jamtli och så fullt av människor att det var svårt att se alla alster. I mittpartiet visas den insända och jurybedömda delen av den textila vårsalongen. Åsa-Sara Sernheims "Barbeque" där en Barbie grillas kan handla om våra skönhetsideal som ska brännas. Ingrid Aronssons "Oden" stannar jag till vid och imponeras av dess starka uttryck. 

I det innersta rummet visas verk av inbjudna textilkonstnärer. Anna Erlandsson visar sina dagboksbroderier från det senaste skidäventyret då hon åkte genom Finland från syd till nord längs ryska gränsen. Hennes små broderier har text på finska med enkla bilder. Intill en broderad karta. Ett spännande sätt att använda nål och tråd istället för papper och penna. Ulf Edbergs broderier tilltalar mig i sin enkelhet och direkthet. Som en personlig handstil är hans text broderad på skir, transparent väv. Katarina Widegrens futuristiska broderier väcker fascination och habegär.