Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Den ojämlika skolan

Maria Arnholm besökte länet under måndagen.
LT var med under besöket och fick ett samtal med jämställdhetsministern på Linneans förskola.

Annons

Maria Arnholm pekar bland annat på behovet av manliga förebilder i förskolan.

– Jag är ju både jämställdhetsminister och förskoleminister och det hänger mycket väl ihop. I det långsiktiga jämställdhetsarbetet har förskolan och skolan en stor roll och då är det viktigt med manliga pedagoger, säger Maria Arnholm.

Men manliga pedagoger är inte det viktigaste på förskolan.

– Det viktigaste för mig är att de som jobbar i förskolan är medvetna om kön och mångfald. Det är viktigare än vilka det är som jobbar. Risken är att man förstärker könsrollerna, alltså att killarna får spela fotboll och inte byter blöjor på barnen. Det är därför det är så viktigt att vara medveten så man inte trillar i det här, säger Maria Arnholm.

Hon tar ett exempel på en förskola som arbetar aktivt med genusfrågor.

– De filmade sig själva i hallen där man byter kläder. Där visade det sig att vid 65 hjälptillfällen så får en flicka hjälp 3 gånger och pojkar 62 gånger, säger Maria Arnholm.

Menar du att pojkar är curlade?

– Det skulle man kunna säga, eller att de inte får lära sig själva. Biologiskt är det ju så att pojkar utvecklas lite senare, så upp till nio eller tioårsåldern är de ungefär elva månader efter i utvecklingen. Det kan ju leda till att man hjälper pojkarna och då förstärker man att de inte lär sig, säger Maria Arnholm.

Är det inte rimligt att man hjälper de som är senare i utvecklingen och inte kan själv?

– Man ska inte vara där och hjälpa, man bör låta var och en prova själv, det är så man lär sig, säger Maria Arnholm.

En allt tydligare trend i Sverige är att pojkar halkar efter flickorna i skolan. På universiteten är kvinnodominansen stor.

Har pojkar och flickor samma möjligheter i skolan i dag?

– Nej, det är tydligt att de inte har det eftersom kunskapsresultaten mellan pojkar och flickor är en klyfta som bara vidgas hela tiden. Det är naturligtvis ett uttryck för att skolan är bättre på att ge tjejer utbildning än pojkar, säger Maria Arnholm.

Vad gör du åt det?

– För att få pojkar att komma i gång behöver de mycket struktur, tydliga krav och närvarande vuxna. Jag tror att den förändring som genomförts de senaste åren med mer katederundervisning, mer specialpedagoger, tidigare nationella prov och tidigare betyg gynnar alla barn, men framför allt pojkar, säger Maria Arnholm.

För de pojkar som misslyckas finns dock alternativ.

– Vi har en väldigt bra vuxenutbildning i Sverige, man kan få både en andra och tredje chans på Komvux, yrkeshögskola eller på folkhögskola och det får ju vara ett ljus i mörkret. Som det ser ut i dag är det fler tjejer som får bra betyg, fler tjejer går ut ur gymnasiet och fler tjejer genomför sina högskolestudier, säger Maria Arnholm.

Och killarna får gå på Komvux?

– Javisst, bättre än inget, men långsiktigt måste vi göra något åt det. Kunskapsklyftorna mellan pojkar och flickor är en av de stora jämställdhetsfrågorna, säger Maria Arnholm.