Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Den nya barnlitteraturen: Jonna Björnstjerna vågar skrämmas

/

Jonna Björnstjerna vill undvika att skrämma de minsta. Men kan inte låta bli.

Hennes prisbelönta sagor om familjen Kanin rör sig mellan thriller och saga och den Londonbaserade illustratörens stjärna är stigande.

Annons

Jonna Björnstjerna hade slitit sitt hår i över ett halvår. Det var 2005 och hon pluggade på Serietecknarskolan i Malmö. Hon hade tillbringat otaliga timmar vid köksbordet för att kläcka en historia till en barnbok.

Försöken var många, men alla illustrationer och figurer hon tecknade blev skräckinjagande, för otäcka och deprimerande för en barnläsekrets.

Så Jonna Björnstjerna kapitulerade.

– Jag tittade på andra barnböcker och alla var så gulliga. Så ska det ju vara för barn. Jag var så frustrerad och arg att jag valde att göra det töntigaste och gulligaste jag kunde komma på. Då blev det den underbara familjen Kanin. Det var helt slumpartat och jag tyckte inte alls om den från början, berättar hon.

Det visade sig bli ett lyckokast. Jonna Björnstjerna debut ”Sagan om den underbara Familjen Kanin och monstret i skogen” kom 2007 och blev en succé.

Hennes snillrika och snirkliga illustrationer av kaninfamiljen har hyllats av både recensenter och läsare. Boken sålde slut på förlaget och placerade sig på första plats i Bokjuryn 2007, som är barnens egen omröstning.

– Det var en stor komplimang att barnen hade röstat på min bok. Det var otroligt rörande, säger hon.

Jonna Björnstjerna är född i Eskilstuna, men uppvuxen i Sundsvall och Norrköping. Hon är inte ens 26 år fyllda men har redan gjort seriestrippen ”Who the fuck is Alice?”, illustrerat för Norrköpings Tidningar och Sydsvenskan.

Tidigare i år kom den andra boken om kaninfamiljen.

Fabeln om kaninfamiljen, som har givits ut i Japan och Danmark, utspelar sig i en underbar och en fruktansvärd del av skogen. Kontrasterna är tydliga.

– Jag är fortfarande väldigt mörkrädd och helt irrationellt rädd för spöken. Jag är mycket som ett barn när det kommer till de här sakerna och har en rädsla för det övernaturliga. Det vore bättre att vara rädd för riktiga saker i verkliga livet, säger hon.

Björnstjerna riktar sig till barn i åldrarna 3-6 år, vilket kräver viss psykologisk fingertoppskänsla.

– När man var liten var det svårare att skilja på fantasi och verklighet. Det är också svårt att skilja på små och stora rädslor. Jag vill ju egentligen berätta om allt det fruktansvärda och därför måste vara ett lyckligt slut så att inte barnen mår dåligt, säger hon.

Är det svårt att vara originell i barnboksgenren?

– Nej, inte svårare på något annat område. Ingenting är nytt under solen, man får bara ge det sin egen version så blir det nytt, säger hon.

Sedan ett år tillbaka bor Jonna Björnstjerna med sin pojkvän i London, där hon studerar illustration på det prestigefyllda Saint Martins College of Art & Design.

Hon har en ateljé i Islington och filar under sommaren på sin tredje barnbok - ”Sagan om den underbara familjen Kanin och godistrollet”. Och ja, godistrollet bor i den fruktansvärda delen av skogen. I höst ska den vara klar.

Jonna Björnstjerna blir kvar i den brittiska huvudstaden i minst två år till. I London känner hon en inspiration som hon saknat i Sverige.

Här krävs inte lika många timmar vid köksbordet.

– Här har jag hittat tillbaka till glädjen i att teckna. England är lite av ett sagoland med en blandning av rika och fattiga, högt och lågt. Men jag har försökt att skriva lite på engelska och språket är ett handikapp. Jag känner mig verkligen som en invandrare utan mitt modersmål, säger hon.

Mer läsning

Annons