Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Den kreativa landsbygden

Den kreativa staden har blivit ett begrepp på senare år. Men att storstäder är den bästa platsen för nya idéer är en myt, menar författaren och föreläsaren Teo Härén.

I själva verket är förutsättningarna för kreativt tänkande mycket bättre på landsbygden. Det beror på att nya idéer inte bara kräver ett inflöde av intryck, utan också reflektion och eftertanke.

Det första går att få överallt i världen med den nya tekniken. Det andra är svårare att få utrymme för i storstäder, medan landsbygden har plats för reflektion direkt utanför dörren.

Det är budskapet som Teo Härén reser runt i landet med. Hans grundtes är att skillnaden mellan stad och landsbygd är nästan helt utjämnad när det gäller möjligheten att få inspiration och intryck utifrån. Via internet kan vi skaffa oss kunskap, "besöka" platser visuellt, handla allt som är till salu och få det levererat till dörren.

Mänskliga möten är fortfarande nödvändiga och de måste förstås landsbygdens befolkning ordna själva. Teo Härén tar Tällberg Forum och Almedalen som exempel på att stora event inte behöver ligga i stora städer.

Det senaste inom kreativitetsforskningen är att betona hur viktigt det är stänga av alla intryck ibland för att få tid att tänka. I Silicon Valley uppmuntrar it-företagen medarbetarna att meditera för att bli mer kreativa. Det är ett tecken i tiden att Googles senaste projekt är ett meditationsprogram som heter ”Search inside”.

Resorna är ofta ett hinder för att bo på landsbygden. Teo Häréns tips till tågoperatörer är att ”radera restiden”. Pendlare och affärsresenärer vill ha ett kontor eller en sovplats på tåget där de kan arbeta eller sova bort hela restiden. "Radera” den.

Den dag SJ (och politikerna) inser det kan tåget på allvar konkurrera med flyget, menar han.

Och är det nånstans samåkningstjänsten Über skulle behövas är det inte i Stockholm, där det går en buss var tredje minut, utan på landsbygden där det passerar tusentals bilar med en ensam förare varje dag. Tankeväckande och helt rätt.

Och kanske är det en förändring på gång. De stigande bostadspriserna gör att fler och fler européer bosätter sig på mindre orter och pendlar till arbetet inne i städerna. Ett tågbolag i tyska delstaten Bayern håller på att utveckla ett regionaltåg som är skräddarsytt för pendlare, med olika vagnar för motion och arbete. Många nattåg har lagts ner i Europa de senaste årtiondena, men i Österrike har järnvägsbolaget ÖBB nyligen börjat satsa stort på nattåg. I Storbritannien och Finland köper man in nya nattågsvagnar och i Sverige har opinionen just övertygat SJ att inte lägga ner nattågstrafiken till och från Jämtland helt och hållet.

Den dag landsbygden börjar betraktas som en plats med i stort sett samma utbud och stimulans som i stan, en plats där det går att se en opera (i direktsändning), föra ett samtal med en person i San Fransisco (via Skype), köpa saker från hela världen OCH stänga av alla intryck och ta en paddeltur på sjön, den dagen kommer utflyttningen från städerna att börja på allvar, tror Teo Härén.

Och först kommer de kreativa människor som ser möjligheterna och kan lösa de problem som återstår att lösa innan förutsättningarna mellan stad och landsbygd är utjämnade.

En naiv drömbild som avpolitiserar hela landsbygdsfrågan? Säkert. Men uppiggande tankar som det ligger en hel del sanning i.