Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dela ditt liv med Facebook

Annons

Att Facebook vill få oss att avslöja så mycket som möjligt om oss själva för att få sälja skräddarsydda annonser, det känner nog de flesta till. Mindre känt är kanske att de också försöker anpassa den information vi får från andra webbsidor.

Vad jag får upp på skärmen är inte detsamma som du får upp, utan en skräddarsydd version anpassad efter min personliga profil och vad jag förväntas vilja köpa. Medieforskaren Julie Cohen varnar för en ”virtuell järnbur”. Oförutsägbarheten på internet håller på att ersättas av en tillrättalagd upplevelse, skapad för varje individ utifrån Facebooks data om oss. Ju mer vi surfar, desto mer avgränsade blir våra sökresultat. Ju mer vetgiriga vi är, desto mindre får vi reda på. Cohen anser att det på sikt är ett större hot mot vår personliga frihet på nätet än spionaget.

Facebook är i full färd med att utveckla en ny teknik för att kartlägga intressen och vanor som vi valt att inte berätta om, genom att analysera våra kastade meddelanden, statusuppdateringar och bilder. Det hjälper inte att stänga av webbläsarens spårningsfunktion. Det finns redan teknik för att identifiera oss på andra vägar, till exempel vårt sätt att slå ner tangenterna.

Medierna sitter sedan länge fast i den virtuella järnburen. Alla är helt beroende av Facebook för att få trafik till sina webbsidor och därmed kunna sälja annonser. Journalistiken styrs mer och mer av målet att få artiklar och tv-klipp spridda via sociala medier. Och Facebook nöjer sig inte med att vara distributörer. I förra veckan stängde de tidningen Metros egen Facebook-sida sedan Metro länkat till en artikel som kritiserat Facebook. Ett misstag, sade Facebooks presstalesman efteråt. Kanske det, men det visade vilken absurd makt som nätjätten har fått.

Häromdagen tog Facebook ett beslut som kan förändra nätjournalistiken igen. Företaget har upptäckt att besökare som klickar in på en artikel med en lockande rubrik lämnar den illa kvickt om den inte håller vad rubriken lovat. Fyra av fem besökare vill slippa ”klick-beten” i sina nyhetsflöden. Från och med nu ska Facebook därför begränsa dessa agnade artiklar i sina flöden. Texter som folk stannar och läser och delar med vänner kommer däremot att hamna längre upp i nyhetsflödena.

Vips blev det alltså olönsamt med småluriga rubriker igen. Ett klick på en rubrik är inte längre nyckeln till pengar och framgång.

Jag gissar att beslutet får stor betydelse. Det brukar bli så med saker som Facebook hittar på. Förhoppningsvis börjar man diskutera innehåll igen på redaktionerna i stället för att stirra sig blinda på förpackning och distribution.