
Vi arbetar ständigt med att förebygga och förhindra misstänkt penningtvätt samt lägger betydande resurser på att uppfylla de regelverk som gäller för bankens verksamhet och de övriga skyldigheter vi har som bank. I situationen som uppstått samarbetar vi med myndigheter och andra intressenter. Och just nu avvaktar vi resultaten från de pågående interna och externa utredningarna. Resultatet av dem kommer vara viktiga för banken. I dagsläget kan vi inte säga hur lång tid detta kan ta.
Vi har förståelse för att förtroendet har skadats av den senaste tidens händelser, och inser ödmjukt att vi kommer att behöva arbeta för att återvinna det. Öppenhet och transparens är oerhört viktigt för oss. Vi gör allt det vi kan för att svara på de frågor vi får, för att ge vår syn, bringa klarhet och lugna oroliga kunder. Men tyvärr gör bland annat banksekretessen att vi inte kan svara på alla de frågor vi får.
Bortom diskussionen om misstänkt penningtvätt fortsätter bankverksamhet som vanligt med bland annat sparande, lån och betalningar. Vi är nästan 15.000 medarbetare som varje dag gör vårt allra bästa för att måna om våra kunder och att de ska ha en långsiktigt hållbar ekonomi. Avtal och insättningsgarantier fortsätter att gälla. Våra kunder kan känna sig trygga i sin relation till oss.
Vi är fortfarande en stabil bank och kommer fortsätta att göra det vi är bäst på; möta våra kunder i vardagen och utifrån deras behov erbjuda ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter.
Elizabet Jönsson
Chef försäljning och service, Swedbank Sverige