Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debattsvar: Swedbank om kritiken

Annons

Diskussionerna i media och anklagelserna om misstänkt penningtvätt påverkar alla som har ett intresse i Swedbank och vi tar självklart situationen på största allvar. De senaste veckorna har varit tuffa för både våra kunder och medarbetare. Dessutom har aktiekursen fallit och förtroendet för banken har påverkats negativt.

 Vi arbetar ständigt med att förebygga och förhindra misstänkt penningtvätt samt lägger betydande resurser på att uppfylla de regelverk som gäller för bankens verksamhet och de övriga skyldigheter vi har som bank. I situationen som uppstått samarbetar vi med myndigheter och andra intressenter. Och just nu avvaktar vi resultaten från de pågående interna och externa utredningarna. Resultatet av dem kommer vara viktiga för banken. I dagsläget kan vi inte säga hur lång tid detta kan ta.

 Vi har förståelse för att förtroendet har skadats av den senaste tidens händelser, och inser ödmjukt att vi kommer att behöva arbeta för att återvinna det.  Öppenhet och transparens är oerhört viktigt för oss. Vi gör allt det vi kan för att svara på de frågor vi får, för att ge vår syn, bringa klarhet och lugna oroliga kunder. Men tyvärr gör bland annat banksekretessen att vi inte kan svara på alla de frågor vi får.

 Bortom diskussionen om misstänkt penningtvätt  fortsätter bankverksamhet som vanligt med bland annat sparande, lån och betalningar. Vi är nästan 15.000 medarbetare  som varje dag gör vårt allra bästa för att måna om våra kunder och att de ska ha en långsiktigt hållbar ekonomi. Avtal och insättningsgarantier fortsätter att gälla. Våra kunder kan känna sig trygga i sin relation till oss.  

 Vi är fortfarande en stabil bank och kommer fortsätta att göra det vi är bäst på; möta våra kunder i vardagen och utifrån deras behov erbjuda ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter.

 

Elizabet Jönsson

Chef försäljning och service, Swedbank Sverige

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel