Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debattsvar: Academia verkar missförstå

Replik till Academias artikel i LT 25 februari. Till en början vill jag understryka vikten av att debattörer, innan de ger replik, kollar upp vilka de svarar till. Lärarnas Riksförbunds Studerandeförening, LR Stud, är ej att förväxla med Lärarnas Riksförbund, LR. Våra medlemmar är studenter och inte färdigutbildade lärare.

Vi är en autonom studerandeförening som driver de frågor som landets lärarstudenter ålagt oss att driva, och att vara kritiska till och vilja stoppa aktiebolagsdrivna skolor med vinstintresse är en av de frågorna som vår förening tycker är viktig.

När vi pratar om aktiebolagsdrivna skolor och problematiken med dessa syftar vi på de friskolor som plockar ut mängder med vinst. Vi är väl medvetna om att det finns friskolor som är icke-vinstdrivna. Det är just vinstintresset som är problemet. Ett vinstintresse är inte förenligt med ett elevintresse.

För landets lärarstudenter är saken självklar – vi vill värna om våra framtida elever och vi vill att de ska få en jämlik och rättvis utbildning. Vi vet idag att landets elever inte kommer få det eftersom vi har ett ojämlikt skolsystem i Sverige där elever till välbärgade föräldrar går på ”finare skolor” och de andra får hålla till godo med våra kommunala skolor som i mångt och mycket går på knäna.

Rörsgård och Eriksson från AcadeMedia verkar missförstå innehållet i min debattartikel. LR Studs mening är inte och kommer aldrig vara att 400 000 barn och elever och 73 000 lärare ska gå utan utbildning och jobb.

Vi ser nedläggning av aktiebolagsdrivna skolor som går med vinst som ett led i att också förstatliga skolan. Då får kommunerna de resurser de behöver för att anställa fler lärare och för att ta emot fler elever, vilket de i nuläget inte har råd med i och med kommunaliseringen.

När friskolor behöver läggas ned för att de inte är lönsamma (se Elma School) så måste kommunerna starta upp nya skolor för att kunna ta hand om alla de elever som plötsligt står utan skolor. Det är en konsekvens som inte skulle finnas utan fristående skolor på skolmarknaden.

Segregation är absolut ett samhällsproblem, men AcadeMedia och andra liknande aktörer bidrar inte till att det ska ordna upp sig. Ni hänvisar till PISA-resultaten, och ja, de var glädjande. På visst håll. Samtidigt dalar likvärdigheten och det är just det vi lyfter som en konsekvens av det olikvärdiga skolsystem vi har i Sverige. Det slår hårt mot de elever som behöver skatteresurserna ute i de kommunala skolorna och det slår hårt mot era egna elever.

Vi är säkra på att landets lärarkår, oavsett vilken huvudman de jobbar för, är kompetenta och engagerade lärare. Jag vill understryka detta eftersom AcadeMedia anklagar oss för att inte bry oss om landets lärare och elever när hela poängen med vår debattartikel är just att vi önskar att de fick ett bättre skolsystem än dagens haveri.

Rebecca Roth

Ordförande Lärarnas Riksförbunds Studerandeförening, LR Stud

Länkar till några exempel som är knutna till AcadeMedia-ägda skolor.

SFI-fusk i Malmö:

https://www.expressen.se/kvallsposten/foretag-sfi-fuskade-anmals-av-malmo-stad/

Falska intyg:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPEVQp/skola-polisanmals-for-outbildade-elever

Glädjebetyg:

https://lararnastidning.se/engelska-skolan-och-kunskapsskolan-leder-gladjebetygsligan/

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel