Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Klarar klimatet alla skotrar?

Annons

I helgen anordnas Europas största snöskotercrosstävling i Östersund för 47 året. Det är imponerande och en del av den viktiga besöksnäringsindustrin. Antalet registrerade snöskotrar i Jämtlands län är 25 000 st och absolut övervägande delen av dessa körs i länet.

I helgen anordnas Europas största snöskotercrosstävling i Östersund. Men klarar klimatet verkligen alla snöskotrar undrar Naturskydddsföreningen. Foto: Mike Riddell

Till detta kommer ett inte obetydligt antal skotrar registrerade i andra län samt norska skotrar, så antalet fordon i terrängen är betydligt fler än vad siffrorna visar, samtidigt som en del registrerade skotrar aldrig lämnar gården.

Snöskoterklubbarna i länet har en viktig verksamhet genom leddragning, utbildningar mm för att stävja körning i förbudsområden eller annan mark som inte är fritt tillgänglig för körning. Att köra snöskoter ingår inte i den svenska allemansrätten, så att köra på annans mark är en självpåtagen verksamhet som sker i någon slags tyst samförstånd mellan myndigheter, markägare och allmänhet.

Alla är vi medvetna om klimatutmaningen som för varje år accentueras. De gångna helgernas varmluftsinbrott är ett utslag av det. De scenarier som finns pekar mot kortare vintrar, fler varmluftsinbrott och för de som gillar, eller har sin utkomst från, snöns varaktighet och kvalitet är framtiden utmanande. Inför FN´s klimatmöte i Katowice i december publicerades en omtalad rapport som pekade på betydelsen av ”att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 ° C vilket kräver snabba, långt gående och aldrig tidigare skådade förändringar av samhällets alla delar.” Nu kan det tyckas bli ”jobbigt” – samhällets alla delar!  Det innebär rimligen att du och jag också måste fundera och prioritera hur vi var och en av oss kan bidra till omställningen.

 När vi är ute på vägarna är det lätt att muttra över den tunga lastbilstrafiken som drar upp snörök och bromsar upp hastigheterna. Samtidigt vet vi ju alla att vi har varit med och driva fram ett samhälle där allt mer av varorna lyder under ”just-in-time” konceptet. Vi förväntar oss att de e-handlade produkterna kommer inom något dygn och att vi kan skicka tillbaka det som inte passar, utan någon kostnad. 30 procent av klädköpen på nätet skickas i retur!

 Även om vi vill se mer gods på järnväg så är den tunga trafiken en viktig del av samhällets blodomlopp. Men är snöskotertrafiken det?  Koldioxidutsläppen från snöskoter (inkl fyrhjulings-)trafiken i länet uppgår till en tredjedel  av den tunga trafikens utsläpp i länet. Det är väldigt mycket utsläpp från en enskild fritidssektor! Snöskotern berikar många jämtars fritid och ses av många som en självklar del av vårvinterns utflykter. Några säger då att inom tio år kör vi elskotrar så då är problemet borta. Men även biltrafiken ska gå på el, och flyget, och… Eltillgången blir inte obegränsad ens vid kraftig utbyggnad av vindkraften, stora delar av Europa vill köpa det vi producerar för att kunna fasa ut kol och gas.

Någon gång måste vi våga lyfta de jobbiga frågorna om vår livsstils avtryck på ett bräckligt jordklot. Har vi miljömässigt råd med fritidsaktiviteter helt baserade på fossila bränslen där snöskotercrosstävlingar, inkl all träningskörning etc som ligger bakom, är ett exempel då det är ”själva körandet som är grejen” i ett Jämtland på väg mot fossilbränslefrihet?

 

Ulf von Sydow

Naturskyddsföreningen Jämtland Härjedalen

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons