Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Säkerheten kräver att fjärrstyrning stoppas

Artikel 13 av 14
Fjärrstyrning av Åre Östersunds flygplats
Visa alla artiklar

I den nyligen av regeringen tillkännagivna försvarspropositionen omnämns Östersunds flygplats särskilt när det gäller tillkommande sidobaser, med orden att infrastrukturen för flygplatsen på Frösön behöver säkras.

Detta då regeringen bedömer att Östersund har en strategisk betydelse för Försvarsmaktens framtida utveckling.

2017 sade Försvarsmakten nej till LFV :s (Luftfartsverkets) planer att fjärrstyra flygtrafikledningen på strategiskt belägna Visby flygplats. Orsaken var och är att deras verksamhet inte skall kunna observeras av främmande makt pga risken för cyberintrång i den mjukvara som fjärrstyrningen bygger på.

En annan orsak är att förbindelsen mellan Gotland och fastlandet inte är möjlig att övervaka för att förhindra sabotage i syfte att försöka slå ut flygledningen.

Systemet som skall införas på fyra statliga flygplatser, däribland Frösö flygplats, är helt enkelt för lätt att manipulera eller på annat sätt utföra sabotage emot.

Enligt propositionen är Östersund en ort i en mycket strategiskt viktig del av landet sett ur militärt perspektiv. Propositionen föreslår därför även att ett utbildningsdetachement förläggs i Östersund, underliggande Västernorrlands regemente (I 21) i Sollefteå. Sårbarheten med fjärrstyrning är redan konstaterad av Försvarsmakten för flygvapnets verksamhet på Gotland.

De satsningar som nu skall göras enligt propositionen för det strategiska området Jämtland och Östersund, riskerar att inte kunna uppnå avsedd verkan med denna sårbarhet i infrastrukturen för flygplatsen. Robustheten med fjärrstyrd flygtrafikledning kan med all rätt starkt ifrågasättas.

Infrastrukturminister Thomas Eneroth gav i april 2018 åt LFV i regeringsuppdrag att analysera och redovisa konsekvenser vid införandet av flygledning på distans vid det statliga utbudet av flygplatser (N2018/02442/SUBT).

Det var inte förvånande att LFV i sitt svar (LFV D-2018-150948) redovisade slutsatser om sitt eget projekt som var översvallande positiva. LFV angav också i sin analys från december 2018, att Östersund är en av de statliga flygplatserna i basutbudet som inte är av särskilt intresse för Försvarsmakten, till skillnad från flygplatserna Luleå (F 21) och Ronneby (F 17) samt Visby.

Östersund var därmed en av fyra flygplatser i det statliga basutbudet där Försvarsmakten då gav sitt samtycke till fjärrstyrd flygtrafikledning. Det kan också tilläggas, precis som LFV själva säger i sin konsekvensanalys, att tornet på Frösö flygplats är ett av tre torn som inte är i behov utav renovering eller nybyggnad då det likt tornen på Arlanda och Bromma hör till de modernaste i det statliga utbudet. Det vore kapitalförstöring att inte ta tillvara modern och funktionsduglig infrastruktur, särskilt i det enligt propositionen uppkomna försvarsläget. Även Kiruna längst upp i norr med sitt nyrenoverade torn, är beläget nära det militärt känsliga Arktisområdet.

Kiruna flygplats har inte omnämnts i propositionen, men man kan anta att Kiruna flygplats också borde anses ha en viktig roll i ett för Försvarsmakten särskilt strategiskt område nära Nordkalotten och Arktis.

LFV skrev också i sin analys från 2018 att anslutningen till fjärrstyrning innebär tillkommande risker och sårbarheter. Omvärldsutvecklingen har sedan dess inte förändrats till det bättre och försvarsminister Peter Hultquist (S) har uttalat att ett militärt angrepp mot Sverige inte kan uteslutas.

Propositionen uttalar i tydliga ordalag att Östersund och Frösö flygplats nu är av särskilt intresse för Försvarsmakten. Slutsatsen måste därför vara att en ny analys måste göras av LFV:s beslut att fjärrstyra flygtrafikledningen på Frösö flygplats givet de nya förutsättningar som tydligt anges i propositionen.

Genomdrivningen av LFV:s projekt att fjärrstyra tornet på Frösö flygplats i Östersund måste därför stoppas.

En ny utredning i frågan om fjärrstyrning av de statliga strategiska flygplatserna måste tillsättas och genomföras av en oberoende instans.

Denna gång bör inte LFV få uppdraget att utreda sig självt. Då blir svaret därefter, precis som 2018.

Kenneth Eriksson

Tidigare operativ chef och flygledare i Frösötornet och föreningen Folkinitiativet Landstormen

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel