Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Så blir skolan bättre i sämre tider

Kommunerna i Jämtland och Härjedalen står inför växande utmaningar inom välfärdssektorn. Signaler kommer på avmattning i konjunkturen, vilket leder till minskade skatteintäkter. Stora delar av regionen har en gles befolkningsstruktur, något vi vet leder till höga relativa kostnader.

Men vikten av en bra utbildning för alla elever blir inte mindre för det. En sak måste vi vara överens om, de utmaningar som Östersund och dess grannkommuner står inför kan inte mötas med nedskärningar inom skola och utbildning.

För att inte upprepa de misstag som gjordes på 1990-talet måste staten nu ta ett ökat ansvar för finansieringen av skolan. Men inte genom fler specialdestinerade bidrag formulerade på riksdagspartiernas högkvarter. Nej, det är dags för professionen att få ett större inflytande över vilka insatser som ska prioriteras. Staten måste garantera resurserna men låta skolans professionella få ha avgörande inflytande över hur de ska användas. Sveriges Skolledarförbunds medlemmar, som är rektorer i förskola och skola, har en djup och bred kunskap om var resurser behöver läggas för att få bästa möjliga resultat.

Men kan man lita på facken, frågar sig kanske någon? Vill vi inte bara höja våra egna löner? För att kunna möta det påståendet och visa på vikten av trovärdighet har Sveriges Skolledarförbund tagit fram en Professionsdeklaration för rektorsyrket. Den tydliggör vad en rektor ska göra och kunna för att klara av att bygga en stark organisation med kapacitet att hjälpa alla elever att nå skolans mål. Genom den visar vi att vår främsta lojalitet ligger hos eleverna och deras möjligheter till en bra utbildning.

Professionsdeklarationen visar vilka delar av skolans uppdrag som måste värnas i sämre ekonomiska tider. Och samtidigt, vad som ligger utanför och kan prioriteras bort om det visar sig nödvändigt.

Vi presenterade vår Professionsdeklaration i Östersund under onsdagen. Vi vill uppmana stadens politiker och ledande tjänstemän att fundera på om rektorerna här kan arbeta i enlighet med sitt kärnuppdrag, så som vi formulerar det. Om så inte är fallet behöver systemet ses över.

Om rektor kan ägna huvuddelen av sin arbetstid till att säkra undervisningskvalitet och en god arbetsmiljö, som vi skriver i Professionsdeklarationen, så är vi övertygade om att såväl elevernas resultat som läraryrkets attraktivitet kommer att stärkas. Vi måste börja i rätt ände och ge förutsättningar för ett bra ledarskap.

Jämtlands och Härjedalens rektorer vill kliva fram och ta ansvar, det visar vi genom vår Professionsdeklaration. Nu behöver vi få veta att vi har fler aktörer med på tåget. Staten och huvudmännen, men också lärare, annan personal, föräldrar och elever. Tillsammans kan vi säkra förutsättningarna för att elever ges goda möjligheter att klara skolan, även i sämre ekonomiska tider.

Matz Nilsson

Förbundsordförande Sveriges Skolledarförbund

Mona D Libeck

Ordförande lokalavdelningen, Östersund

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel