Vidare till ltz.se

Debatt: Öppet brev till politiker i Krokom – ta ställning om vindkraften

Vad betyder demokrati? Enligt riksdagens webbplats är det bland annat att man ska få tänka och tycka vad man vill och ha möjlighet att uttrycka sina åsikter öppet i tal och i skrift.

Demokrati handlar också om att vart fjärde år göra ett val vilka folkvalda vi vill ha i regeringen och som styrande i vår kommun. Den pågående debatten kring vindkraft i Nordbyn och Vallsta har nu pågått öppet sedan oktober förra året, det vill säga i snart åtta månader.

Det är många intressenter som önskar tydliga besked från kommunens politiker. Både markägare, exploatörer och rennäringen.

Vi har talat med ett flertal familjer som är på väg att flytta till Krokoms kommun. De upplever frånvaron av ställningstagande från kommunen som frustrerande och jobbig. De önskar ett tydligt svar så att de själva kan ta ställning, berättar de.

Vi som bor här önskar också besked, det spelar roll i våra val i livet med företagssatsningar, familjebildning, relationer och inte minst vårt möte med omvärlden.

Vad innebär en tystnad?

Frågor och tyckande börjar komma upp i våra flöden på sociala medier rätt mycket nu. Det är många spekulationer i luften, inte minst funderingar kring kommande val, vilka partier man ska rösta på eller inte.

Förutom spekulationer, fantasier och oro kan tystnaden uppfattas som passivitet och osäkerhet. Vissa partier har tagit ställning medan Centern och Socialdemokraterna hänvisar till en tillståndsprocess och den demokratiska processen, det vill säga en passivitet i eget ställningstagande som bäddar för en långdragen, slitsam process som inte gynnar någon part.

Vi vill uppmana hela kommunens samlade politiker att nu ta ställning, även Centern och Socialdemokraterna.

Vi vädjar – ge ett svar, oavsett vad!

Vi tror på den demokratiska processen, även under tiden mellan våra val.

Vänliga hälsningar

Livskraft i Offerdal