Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt (MSU): Mer privatekonomi, mindre pannkakor i hem- och konsumentkunskapen

Syftet med den grundskola vi har idag är att eleverna ska bli självständiga och självförsörjande i framtiden. När vi nu går in i en lågkonjunktur blir det allt viktigare att ha koll på sina inkomster och utgifter, inte minst för de unga som ska ta sina första steg på arbetsmarknaden. Det är därför hög tid att fokusera mer på privatekonomi i hem- och konsumentkunskapen.

Skuldbeloppet till Kronofogden bland unga uppgick år 2019 till hela 1,3 miljarder kronor och de som befinner sig i en sådan situation kommer uppleva konsekvenser senare i livet. En betalningsanmärkning kan leda till att man får svårigheter om man vill hyra bostad, skaffa ett mobilabonnemang eller ta ett lån. Men betalningssvårigheter kan också få sociala följder. Bland annat kan en ansträngd ekonomi tära på relationer, leda till sjukskrivningar och frånvaro från arbetet. Det visar tydligt att det krävs mer undervisning om privatekonomi i grundskolan så att alla unga har ekonomiska kunskaper att vila på.

Ett huslån, amortering och enkel budgetering för att få vardagen att gå ihop är någonting som alla förr eller senare kommer att stöta på. I dagsläget förväntas unga få den ekonomiska kunskapen från något annat än skolan, vilket alla inte har möjlighet till. Det ska inte spela någon roll vilken bakgrund eller utbildning din familj har, alla ska ha förutsättningen till en ljus framtid som är ekonomiskt stabil.

I nuläget berör visserligen hem- och konsumentkunskapen ekonomiska frågor, dock inte i en sådan utsträckning att man på egen hand kan ta hand om ett hushåll. Majoriteten av undervisningen läggs på matlagning istället för privatekonomi, något som inte gör eleverna rustade för verkligheten. Hem- och konsumentkunskapen borde fokusera mer på privatlån, amorteringar och hur man betalar räkningar istället för att lära ungdomar att steka pannkakor. För helt ärligt, vad spelar det för roll om du kan steka pannkakor om du inte ens vet hur du betalar av lånet på lägenheten där du steker dina pannkakor.

Om ungdomar fick lämna grundskolan med en grundläggande utbildning inom privatekonomi skulle fler kunna hantera ekonomiska situationer i hushållet och privatlivet, något som skulle resultera i en vinst för hela samhället.

Axel Jonsson, ordförande Moderat Skolungdom Jämtland

Nils Julin, ordförande Moderat Skolungdom Dalarna

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel