Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Glöm inte norra stambanan

Annons

Norrlandsförbundet (NF) hade en debattartikel i LT 25 mars. Den handlar om norrlandspolitiska frågor och prioriteringen i infrastruktur i norra Sverige utifrån förslaget om nationell plan för transportsystemet 2018-2029. Så klart har NF många medlemmar med olika intressen och behov, så kompromissande lär vara en förutsättning. Nyfiket frågade jag dock om de underlag de har för artikeln. Och vad finner jag?

 Den för Jämtlands län så viktiga Norra Stambanan nämns överhuvudtaget inte i Regionens, Länsstyrelsens eller Östersunds kommuns yttranden. Jo, Östersunds kommun har med den i ett diagram över Mittbanan, nämner Ostkustbanan men inte Stambanan. Jag frågar, varför? Partnerskapet Atlantbanan har lämnat eget yttrande men det borde, enligt min mening, ha backats upp av övriga aktörer i Regionen. Bräcke och Åre kommun nämner Stambanan åtminstone indirekt.

 Varför nämns inte Norra Stambanan? Den är ju förutom flyget den enda direktförbindelse Jämtlands län har med Stockholm. Direkttåget är den viktiga pulsåder och grundläggande förutsättning för såväl turism som näringsliv och offentlig verksamhet. Dessutom nödvändig för alla oss länsbor, studerande, bofasta och hemvändare som snabbt och enkelt vill resa hållbart och billigt utan byten i Sundsvall. På nittiotalet drev vi hårt frågan om att utveckla Norra Stambanan till Atlantbanan, Stockholm-Trondheim. Verkligen bästa satsningen!

 Även om jag gillar att vistas i norr går det inte att bygga samarbete i näringsliv, administration, sjukvård m.m. på kommunikationer som utgörs av sparsamt flyg, dåliga vägar och järnvägstrafik utefter kusten. Det har alltid varit problem att ta sig fram i norr om nu inte själva resan är målet.

 Ett exempel är när jag som en del i uppdrag för kommunen och en statlig myndighet vid två tillfällen skulle åka från Östersund till Luleå och Piteå. Jag förklarade för den myndighet som upphandlat att enda direktförbindelsen norrut är med bil. Får jag fullgöra uppdraget i Stockholm blir det mycket billigare för både kommunen och staten. Jag gör dessutom uppdraget på halva tiden och hinner hem samma dag. När de på ansvarig myndighet förstod vad de upphandlat ändrade de och öppnade för att vi kan göra uppdraget där det är bäst.

 Den som vill ta del av alla yttranden över för regeringens remiss kan göra det på hemsidan: http://www.regeringen.se/remisser/2017/10/remiss-av-nationell-trafikslagsovergripande-plan-for-utveckling-av-transportsystemet-for-perioden-2018-2029/

Varför nämner ni inte Norra Stambanan? Det handlar ändå om tiden fram till år 2030.

Det är där det ska ställas krav på kortare restid för positiv och hållbar utveckling.

 

Bert Olsson

Östersund

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel