Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Gick upphandlingen av taxi i Krokom rätt till?

Artikel 6 av 8
Upphandling av samhällsbetalda transporter i Krokom
Visa alla artiklar

Öppet brev till styrelsen i Länstrafiken Jämtland: Här följer några frågor från Krokoms växtkraft avseende den upphandling som gjorts gällande bl a skolskjuts i Krokoms kommun:

# Upphandlingen avbröts i höstas eftersom Taxi Östersund överklagade. Dessa hittade två punkter där inte Taxi Glesbygd hade svarat, dels på om det fanns dubbelt wi-fi i bilarna och hur företaget skulle ta hand om hittegods. När vi i Krokoms Växtkraft har tittat på den upphandlingen hittar vi att det endast ska lämnas information om hur man handskas med hittegods om upphandlarna vill se det. Så då föll den upphandlingen på wi-fi-frågan. Stämmer detta?

# Den senaste upphandlingen vann som bekant Taxi Östersund och vad vi vet kommer den att överklagas av Taxi Glesbygd. När vi har läst den upphandlingen reagerar vi över att det endast står hur många barn som åker skolskjuts och antal skolor. Det står ingenting om var barnen bor. I upphandlingen har Taxi Östersund angett fordonspark: 7 bilar som rymmer 6 barn vardera, 5 handikappfordon och 14 bussar. Vad vi vet står det cirka 6-7 bilar ibland bara utanför skolan i Änge vid skolans slut. Innebär detta att det kommer att ta mycket längre tid för barnen att komma till och från skolan? Eller innebär det att Taxi Östersund kommer förhandla till sig en större fordonspark där kostnaden för kommunen sticker iväg?

# Gjordes det någon rimlighetsbedömning om de samordningseffekter som antas uppkomma var rimliga att beräknas till 6,7 miljoner kronor mindre?

# Björn Hammarberg (M), 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen i Krokoms kommun säger i ÖP den 31 januari att de har uppmanat Länstrafiken att kvalitetssäkra vinnande anbud genom en tids- och kostnadsanalys. Hur avser Länstrafiken Jämtland att arbeta med detta? Hur får allmänheten insyn i det hela?

# Ni skriver på er hemsida: ”Entreprenörerna är utvalda efter anbudsprövningar vilket borgar för en kraftfull produktivitetsutveckling i verksamheten.” Hur ser ni i styrelsen på produktivitetsutvecklingen när Taxi Glesbygd försvinner som aktör?

# En upphandlande myndighet är inte skyldig att lämna ut sekretessbelagda uppgifter. Av vilken anledning redovisade Länstrafiken den summa som Taxi Glesbygd angivit vid sitt anbud? Vi vill att ni redogör för hur detta har hanterats och vilken information etc som har gått ut i den avbrutna och nya upphandlingen.

Då vi har läst protokollen från båda upphandlingstillfällena förstår vi att styrelsen varit enig i sitt beslut då ingen ledamot har reserverat sig. Hur ser ni på era respektive uppdrag gällande regional utveckling i hela länet utifrån beslutet om att inte tilldela anbudet Taxi Glesbygd?

Vad vi förstått så backade Krokoms kommun från beslutet att avbryta upphandlingen efter en vädjan av regionen. Här undrar vi hur vi som medborgare ska förstå relationen mellan region och kommun. Är regionens behov överordnat det kommunala självstyret?

Krokoms växtkraft

Anna Olofsson Frestadius, Jenni Skarp Andersson, Kristina Ernehed, Sara Swedenmark och Susanne Kvarnlöf

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel