Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Fri frakt blir dyr för åkare

E-handeln ökar i Sverige och i världen, avstånden blir kortare och medlen för transport allt effektivare. E-handelsbarometern som tas fram av PostNord, Svensk Digital Handel och Handelns utredningsinstitut visar att 70 procent av svenskarna handlade på nätet under en typisk månad år 2019. 13 procent handlar på nätet oftare än en gång i veckan.

Dessa konsumenter har utan tvivel stött på termen fri frakt. Frakten är dock inte fri. Kostnaden för frakt döljs i e-butiken för att göra att varan framstår som billigare och därmed mer attraktiv. Statistiken visar att den som klickar sig runt i en e-butik är mer benägen att klicka på köp-knappen om butiken erbjuder just ”fri frakt”. E-butiken kan ha ”fri frakt” på alla varor eller på varor över en viss prisgräns. Om du köper en vara för 30 kronor med ”fri frakt” på ett e-apotek kan du lugnt räkna med att butiken inte går med vinst för ditt köp. E-apoteket har tillräckligt med kunder som handlar mer för att täcka upp, och kan samtidigt hålla dig nöjd. Kanske blir du en återkommande storkonsument.

En annan aspekt av den nya logistiken och uppfattningen om att den är gratis, är returerna. En tredjedel av allt som handlas på nätet skickas tillbaka. Sen packas det i bästa fall om och säljs på nytt. I värsta fall kasseras varorna, eftersom det ofta är dyrare att packa om dem än att kasta dem. I Estland och Polen blomstrar ompackningsindustrin dit våra en gång provade varor skickas, för att sedan sändas tillbaka till ett lager i Sverige.

Att inte ta betalt för frakten har blivit en verklig nödvändighet för många av e-butikerna. Även de ska konkurrera på en marknad där konkurrensen är stenhård. En e-butik för kläder på nätet, Boozt, berättade innan jul att de spärrat hela 9 000 kunder från att handla, eftersom de missbrukat förmånen att kunna skicka tillbaka varor utan att betala för frakten. Som exempel på missbruk nämner de kunder som beställer 300 varor och skickar tillbaka 298. Att butiken nu infört en policy för returer, samt infört ett lägsta belopp för att uppnå gratis frakt, är ett steg i rätt riktning. Kanske sprider sig företeelsen till andra e-butiker och vi kan få en logistik som fungerar och är rimlig.

En hållbar konsumtion kräver aktiva val för en bättre samhällsutveckling. Allt som konsumeras i Sverige har fraktats hit, och det är skillnad på transporter och transporter. För åkeriet vars intäkter genereras av just frakt, och för föraren som arbetar med att frakta saker, är det besynnerligt och kontraproduktivt att just frakten ska vara fri och osynlig. Åkerinäringen dras med en priskonkurrens, där vi vill att kvalitet ska ta plats.

Åkeriföretagen påverkas indirekt av att butiken står för frakten. Utvecklingen i samhället går mot att transporter är något som inte ska betalas för och helst ska vara gratis. Effektiviteten, och därmed bland annat klimat och miljö, påverkas mycket negativt av de stora returflödena. En ansvarsfull konsumtion innebär ett ställningstagande. Ställ krav på att din vara transporteras hållbart. Vi lovar, åkeriföretagen kan leverera. Med Fair Transport lovar åkeriföretagen att arbeta systematiskt med arbetsmiljö, klimat och miljö, trafiksäkerhet och socialt ansvarstagande. Nästa gång du ser ”fri frakt” i e-handeln, minns att någon lever av att utföra transporten. Gå inte på myten om att billigt är bäst. Att du som konsument är medveten och ställer krav bidrar till en mer ansvarsfull utveckling av samhället.

Fair Transport är verktyget som lyfter fram transporten och dess klimatpåverkan i ljuset. Ställ krav på miljötransporter. Inte på fri frakt.

Carina Ahlfeldt

Regionchef

Sveriges Åkeriföretag Norr

Johan Hyttsten

Styrelseledamot

Sveriges Åkeriföretag Norr

Bengt Olof Hemmingsson

Styrelseledamot

Sveriges Åkeriföretag Norr

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel