Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Förbjud telefonförsäljare

Nio av tio svenskar (87 procent) litar inte på informationen de får från telefonförsäljare och tre av fyra (73 procent) anser att telefonförsäljning borde vara olagligt. Det visar en ny opinionsundersökning genomförd av Norstat. Detta är ännu ett av många bevis på att det är dags att förbjuda telefonförsäljning.

Vi får dagligen in många vittnesmål från kunder om hur elbolag, och elbolagens anlitade försäljningsbolag, försöker lura in dem i långa och usla avtal. Här skulle representanter från telefonförsäljningsindustrin antagligen hävda att framförallt två åtgärder vidtagits. Den ena är NIX-registret, och den andra är skriftlighetskravet som infördes 2018 och som innebär att man måste signera ett avtal vid telefonförsäljning - och att ett muntligt ja inte längre räcker. Problemet är att varken NIX eller skriftlighetskravet är speciellt välfungerande.

När vi frågade svenskarna hur NIX faktiskt fungerar svarade nära nio av tio (87 procent) av dem som registrerat sig för att spärra sina nummer från att bli kontaktade av telefonförsäljare att de trots detta blivit kontaktade. Det här även något Konsumentverket flaggat för, som 2017 avbröt sitt samarbete med NIX. I en skrivelse till regeringen i samband med detta står det att “Spärregistret NIX-Telefon har så många luckor och undantag att tjänsten inte ger ett fullgott skydd mot oönskad telefonförsäljning.”. Dessutom saknar NIX skydd för Sveriges småföretagare, som är en växande grupp. NIX är i bästa fall ett icke-fungerande verktyg och i värsta fall en bluff, sjösatt av telefonförsäljare för att skydda telefonförsäljning.

Kravet på ett skriftligt ja vid telefonförsäljning infördes för att konsumenter inte skulle känna sig pressade att säga ja till något över telefon och för att en viss betänketid alltid skulle finnas. Vad som istället hände var att telefonförsäljare nu håller kvar konsumenter i telefonen, och skickar över ett avtal via sms. Helt plötsligt räcker det att svara “ja” på ett sms för att det ska räknas som ett bindande avtal, vilket gör att problemet om något kan vara värre än innan. Det här är också något som Telekområdgivarna tidigare flaggat för.

I april 2019 påbörjade SVT Plus en viktig granskning där man i reportageserien “Plus granskar elbolag” kan läsa om resultatet av oseriösa elbolag och deras metoder. Det är sorgligt att läsa de vittnesmål från konsumenter som inkommit till granskningen.

Har blivit blåst av flera elbolag. Betalat dubbla räkningar, fått Kronofogden efter mig. Lång och dyr historia jag inte kommer ur eftersom ingen svarar på varken telefon eller mejl. Jag är helt slut!” - Johan

Jag har fått en räkning från Nordisk Krafthandel på 1 500 kr. Det står att jag har brutit ett avtal i förtid som är 90 dagar, kostar 1 500 kr. Har anmält det till konsumentverket också. Hutlöst.” - Louise

Att driva ett energibolag i dag kan därför tidvis kännas som att sälja begagnade bilar - branschen har så många oetiska spelare att det räcker och blir över. Förutom att det här är upprörande på ett personligt plan urholkar det även förtroendet för hela vår bransch, och skapar en aversion mot alla aktörer - oavsett vilka metoder man använder eller inte. Att en viktig samhällsfunktion har infekterats av bedragare och lycksökare är ett stort problem för alla svenskar, och många av dem som räknas som relativt goda spelare använder även de oetiska försäljningsmetoder för att ta marknadsandelar. Vi tänker dock inte spela med i det osunda som händer i vår bransch, och ett första steg är att ta striden mot telefonförsäljning.

Det är nu därför hög tid att vi synar telefonförsäljningen, och börjar vidta riktiga åtgärder. Vi har nyligen lanserat kampanjen #slutaringa, med målet att helt förbjuda telefonförsäljning. Vi uppmanar nu våra konkurrenter att sluta använda sig av telefonförsäljning och ansluta sig till kampanjen, då vi ser det här som en fråga som är större än oss som bolag - och viktig för hela branschen.

Edgeir Vårdal Aksnes,

Initiativtagare till #Slutaringa och grundare av Tibber

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel