Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Dyra busskort för unga

I maj år 2015 tecknades det avtal som i dag gäller för det kostnadsfria ungdomsbusskortet, som delas ut till kommunens skolungdomar. Detta busskort möjliggör kostnadsfria resor med läns- och stadsbussar, något som är nödvändigt för de som har långt till skolan.

Grunden till förslaget om fria busskort på läns- och stadsbussarna, handlar om att underlätta för barn och unga att ta sig till och från skolan utan att det skulle vara ekonomiskt betungande för individen själv eller för familjen. Detta har så klart underlättat för många. Men det är inte problemet, problemet är den enorma kostnaden som busskortet medför.

I dag får alla unga i åldrarna 6-19 år ett busskort där kostnaden för kortet är detsamma oavsett ålder eller behov. Det är dock väldigt många som inte har behov av ett busskort. Istället användes det för nöjes skull, på helger och kvällar eller så används det endast ett fåtal gånger och däremellan ligger de oanvänt hemma. Det är i de låga åldrarna som busskorten idag är väldigt betungande ekonomiskt utifrån hur mycket de används. Gymnasieeleverna är de som är i störst behov av ett busskort, då alla gymnasieskolor i Östersunds kommun är belägna i centrala Östersund. Men även där finns det frågetecken angående vem som egentligen ska få ett busskort.

Ska till exempel en 14-åring som bor med gångavstånd till skolan behöva ett busskort? Eller en 17-åring som har två kilometer till sin skola? Ska de yngre barnen tilldelas ett eget personligt busskort, för att sedan åka till badhuset 4 gånger/år med skolan, för en kostnad på 2 915 kr? Något måste förändras omedelbart då vi redan nu har stora utmaningar ekonomiskt för skolan i vår kommun.

De totala kostnaderna för busskorten under 2020 kommer att landa på ca 29 miljoner kronor. En siffra som motsvarar ungefär 44 lärares årslöner enligt snittlönen inklusive sociala avgifter för arbetsgivaren.

Vi skulle alltså kunna anställa ungefär 44 lärare i Östersunds kommun för samma kostnad som busskorten kostar. Men endast genom att begränsa busskorten till de månader då ungdomar faktiskt använder busskorten för att ta sig till och från skolan, skulle vi kunna spara in ungefär 7.5 miljoner kronor. Och skulle man utöver detta även begränsa tillgången till busskort så att endast de individer som utifrån avstånd behöver kortet, så skulle vi kunna minska kostnaderna ännu mer.

Borde inte de skattepengar som varje år läggs på busskort, istället gå till ökade resurser inom skolan, istället för till onödiga och dyra transporter? Dessa pengar skulle kunna används till att förbättra undervisningen i skolan. Vilket förhoppningsvis skulle leda till bättre resultat och en bättre utbildning för våra barn och ungdomar.

Detta är enligt mig ett exempel på hur skattepengar används på ett felaktigt sätt. Min syn på hur skattepengar skall hanteras handlar om att de enbart skall användas till de viktigaste samhällsuppgifterna och inte uppgifter som kan hanteras på individuell nivå.

Alex Ekavall

Ordförande MUF Östersund

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel