Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Åkare jobbar för miljön

Sveriges Åkeriföretag är åkerinäringens branschorganisation. Hos våra medlemsföretag finns ett driv att leverera hållbara lösningar. Det bygger på att vi får betalt för det hållbarhetsarbete vi utför. Med Fair Transport visar åkeriföretagen att de menar allvar med arbetet för hållbara transporter.

Stiger du in i en livsmedelsbutik möts du av ekomärkta produkter. Det är medvetna konsumenter som gjort skillnad genom att ställa krav på utbudet. Nu går Sveriges Åkeriföretag dem till mötes genom att lansera Fair Transport. Det visar vilket åtagande medlemsföretagen väljer.

Konsumenter och transportköpare blir mer och mer medvetna om vikten av att aktivt välja bra bränsle, trafiksäkra fordon, goda arbetsvillkor och en trygg arbetsmiljö. Med hållbart företagande menas att effektivisera resursanvändningen och ta hänsyn till sociala och miljömässiga faktorer. Det är ett lönsamt koncept som återspeglar sig i Fair Transport.

Fair Transport innebär att man mäter och redovisar resultaten. Företagens policys och åtaganden är transparenta. Transportbeställaren läser av arbetsförhållanden, arbete med mångfald, kollektivavtal, bränslebesparande åtgärder samt en rad parametrar som går utanför lagboken. Sverige är först i världen att lansera ett verktyg för att stärka sunda åkeriföretagare och med att hjälpa transportköpare att välja hållbart.

Tiden då priset är den enda konkurrensparametern måste gå mot sitt slut. Det finns alltid leverantörer vars enda konkurrensmedel är priset. Ur ett historiskt perspektiv har upphandlingar vunnits av den som erbjuder det lägsta priset. Genom att strunta i övriga åtaganden gör vissa transportörer jobbet billigt. Om vi fortsätter att belöna ett sådant beteende får vi svårare att sänka branschens fossila utsläpp.

Åkerinäringen måste tillsammans öka medvetenheten om vad som faktiskt görs för att skapa en sund näring. Informationen till konsumenter och beslutsfattare om var vi befinner oss i omställningen till en grön transportnäring måste bli vassare.

Samhällsnytta och hållbarhetsrapporter är viktiga verktyg för att attrahera kunderna. Ju tidigare företagen kan räkna med transporter i sina hållbarhetsrapporter, desto större chans att positionera sig mot en mogen marknad.

Carina Ahlfeldt

Regionchef

Sveriges Åkeriföretag Norr

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel