Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De skapar folkfest med dunder

/
  • Roger Sannemo, Jerker Östlund och Jon-Henric Andersson, som sitter i dunderkommittén, ser fram emot Dundermarknan.  ”Nu hoppas vi på bra väder”, säger de.  Foto: Jonas Ottosson

Sommarens stora höjdpunkt. Den stora hemvändarfesten.
Dundermarknan i Strömsund har många namn. LT fick en pratstund med doldisarna bakom festivalen.

Annons

Det är mindre än en månad kvar innan startskottet går för Dundermarknan 2009. Fortfarande lyser sommarvädret med sin frånvaro – det är nästan höst i luften.

På Café Saga möter tidningen Roger Sannemo, Jerker Östlund och Jon-Henric Andersson. Alla sitter med i dunderkommittén, som har till uppgift att utveckla festivalen.

– Vädret är också oerhört viktigt. Timmarna innan Jill (Johnson) i fjol skulle upp på scenen var vi nervösa eftersom det regnade. Men det sken upp och blev bästa kvällen, säger Roger Sannemo och tillägger:

– Men det får inte vara för varmt heller.

I år har dunderkommittén gjort klart med artister som Sven-Ingvars, Heat och Kevin Borg.

Men även flera dansband är på plats – bland annat Jannez som nyligen fick LT:s kulturpris.

Jerker Östlund, Roger Sannemo och Jon-Henric Andersson har lagt ned åtskilliga ideella timmar för att få allt att klaffa.

– Fast har man schyssta polare så går det alltid. Vi började faktiskt planera redan i augusti.

Bredvid Roger Sannemo sitter Jon-Henric Andersson. Han arbetar med marknadsföringen. Förutom att en ny hemsida lagts upp på nätet har Andersson uppdaterat Dundermarknans logotyp – Vattudalsbron.

– Det man förknippar marknaden med är bron och hembygdsgården, säger han.

Publikrekordet ligger på 5 500 personer. Något som verkar vara en svår nöt att knäcka.

– Det verkar förbannat svårt att slå just den siffran, säger Jerker Östlund.

– I år ska vi knäcka det, säger Roger Sannemo.

Jämfört med tidigare år satsas det på familjeunderhållning under lördagen. På förmiddagen står bland annat Kingen och Studio 3 för underhållningen.

– Tidigare körde vi det på söndag. Men nu flyttar vi det till lördag i stället. På söndag är det endast vanlig marknad, säger Östlund.

Vad får ni ut av att arbeta med Dundermarknan?

– Det är en liten utmaning att arbeta med små medel. I år har vi en artistbudget på 700 000 kronor, det är lite mindre mot i fjol, säger Jerker Östlund.

– Dundermarknan är ett lyft för hela samhället, säger Roger Sannemo.

Mer läsning

Annons